Přijít může i zákaz nákladní dopravy v přetížené Erenburgově ulici. Vedení města se také znovu obrátí na ministerstvo dopravy, aby nevybíralo mýtné za obchvatu.

Vedení města od loňského května pracovalo na vytěsnění všech projíždějících kamionů z města na obchvat.

Záměr rozdělit Olomouce na zóny se zákazem nad 6 a nad 12 tun ale nevyšel.

„Toto opatření neuspělo. Podoba našeho návrhu narazila na nesouhlas několika soukromých firem, dotčených orgánů a obce Křelov," uvedl primátor Antonín Staněk (ČSSD).

Souhlas křelovských zastupitelů si jako podmínku stanovila policie, návrh nepodpořila ani krajská správa silnic. Proti byli i úředníci.

„Šli jsme pro nás z hlediska schvalování složitější cestou, ale v případě úspěchu lepší pro obyvatele. Stavební úřad jako orgán státní správy nám to však zamítl a řekl, že je to diskriminační, protože to přináší nadměrnou finanční zátěž pro zde sídlící firmy," doplnil primátorův náměstek Aleš Jakubec (TOP 09).

Připomněl také zdůvodnění, že obec nemůže vytlačit dopravu na krajské silnice.

Zóny se zákazem vjezdu nákladních aut v OlomouciZdroj: DENÍK. Zdroj: MmOl

Takto plánovala olomoucká radnice vyčlenit v Olomouci zóny se zákazem vjezdu náklaďáků a težkých kamionů. Návrh neprošel přes policii i stavební ůřad. Zdroj MmOl

Plivnutí do tváře všem občanům

Lidé, kteří se roky snaží upozorňovat na problém s nákladními auty pod okny, kroutí hlavou.

„Sdělit, že návrh neprošel přes soukromé firmy je naprostý výsměch a plivnutí do tváře všem občanům. To je to samé, jako se ptát zloděje, jestli se má legalizovat krádež. Zákaz se neměl týkat zásobování, takže na koho se vlastně bere ohled? Přesně na ty, co si zkracují cestu přes město," komentoval rozhodnutí Jan Nepožitek z Hejčína, jedné z dotčených městských částí.

Dodal, že Křelov-Břuchotín mohl obavám z nárůstu těžké dopravy předejít zákazem tranzitu, který od letošního roku obcím umožňuje zákon.

Starosta Jiří Spurný (STAN) sice v zimě upozornil, že ve spolupráci s dalšími vesnicemi na omezení pracují, ostatní zastupitelé ale zřejmě nechtěli riskovat případný nezdar.

Olomouc se v reakci rozhodla nepustit auta nad 6 tun alespoň co centra města. Nyní zpracovává zadání.

„Do konce prázdnin ho chceme dát na stavební úřad. Rozhodnout by mohl do měsíce do dvou. Realizaci odhaduji na listopad," uvedl náměstek Jakubec.

„Samozřejmě to neřeší celou situaci, proto chceme řešit Olomouc jako celek. Ve zbývající části bychom zakázali dopravu nad 12 tun projíždějící městem," nastínil.

Unese Erenburgova vůbec kamiony?

Jako nový úkol si radnice stanovila podívat se na nosnost Erenburgovy ulice v Hejčíně, přes kterou si nákladní auta zkracují cestu.

„Správa městských komunikací provádí měření a diagnostiku v této ulici a jakmile budeme mít výsledky, které nám potvrdí, že daná komunikace má nosnost pro vozidla nad šest tun, nebo nemá, budeme řešit i problematiku této ulice," řekl primátor. Závěry mají být do měsíce.

Obyvatelé Erenburgovy ulice zažívají s kamiony svoje.

„Je to bývalá polní cesta, šest metrů široká, mnozí z nás pamatují její výstavbu, kdy se hliněná ulice posypala kamením a udělal se asfalt. Domy se třesou, jsou tu vyjeté koleje, díry, tak co chce město zjišťovat? Na první pohled je zřejmé, že tady nemají kamiony co dělat, už jenom kvůli bezpečnosti provozu," uvedl Jan Nepožitek.

Sedm kilometrů dálnice zdarma

Poslední krok k vyhnání dopravy z centra je rozhodnutí zastupitelstva obrátit se na ministerstvo dopravy s žádostí o vyjmutí obchvatu ze zpoplatněných úseků.

Po jeho otevření a zákazu vjezdu nákladních aut do Foerstrovy ulice se podle koalice podařilo dostat devadesát procent těžké dopravy z města, zbytek se ale rozhodl dále se mýtným branám vyhýbat.

Primátor nakonec dostal silnou podporu zastupitelstva, nebylo to však bez diskuze.

„Z příjmů z mýta se financují opravy dálnic a tak dále. Při jednání na ministerstvu by mělo zaznít, že město mělo půl roku na vyřešení tranzitu, ale nestačilo to," prohlásil opoziční zastupitel Milan Feranec (ANO), který je jedním z náměstků ministra dopravy.

Město chce dosáhnout vyjmutí sedmi kilometrů obchvatu ze zpoplatněných úseků do doby, než se podaří dokončit jeho napojení u Křelova.