Někteří lidé však popisují nábor jako podomní prodej postavený na klamavých argumentech. Přesto smlouvy podepsali. ZP Média se brání, že takové praktiky jsou v rozporu s etickým kodexem firmy.

„Ve středu přišli k nám domů, abych změnil zdravotní pojišťovnu. Nabízeli příspěvek kolem čtyř tisíc korun ročně a další věci. A ať prý změním i lékaře. Řekl jsem, že s pojišťovnou jsem spokojen i s lékařkou a nic že měnit nebudu. Nakonec mě udolali a já jim dal průkazku. Naletěl jsem a podepsal,“ popisoval Antonín Pleva z Velkého Týnce.

Hned druhý den odjel do Olomouce do pobočky své zdravotní pojišťovny, aby změnu stornovali. „Vnuk mi vyčinil. Celou noc jsem nespal. Snad se to podaří zrušit a já od 1. října zůstanu u stávající pojišťovny,“ uvedl.

Stejně tak trojice zástupců pojišťovny navštívila jeho sousedy Gunarovy. „Tvrdili, že jsou z VZP, a jaké nadstandardní služby nabízejí. Při podpisu smlouvy zakryli hlavičku a nevěděl jsem, že podepisuji něco jiné pojišťovně,“ tvrdil Karel Gunar. Stejně tak on se nyní snaží změnu zrušit.

Podobně ve středu obcházeli zástupci pojišťovny i Grygov.

„Víte, kolik je tady teď nešťastných lidí? Přišli, že podepsali něco, co podepsat neměli. Většinou starší lidé. Nechali jsme raději rozhlasem vyhlásit, aby lidé přinesli smlouvy, že je projednáme se zástupci pojišťovny. Mám jich na stole deset,“ sdělila praktická lékařka z Grygova Jitka Bartošová s tím, že jeden z pacientů poukazoval na to, jak zástupci nové pojišťovny hovořili o špatné hospodářské situaci Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP) a nabádali ke změně.

VZP, která je v Olomouckém kraji největší zdravotní pojišťovnou, od minulého týdne zaznamenala již několik případů, kdy její klienti přišli s žádostí o zpětnou registraci s tím, že dostali nepřesné informace.

„Případů přibývá. Žádosti o přeregistraci přijímají všechna naše pracoviště v Olomouckém kraji. Oběťmi nejrůznějších praktik jsou jak starší občané, tak i celé rodiny. Snažíme se jim pomoci,“ reagoval mluvčí olomoucké pobočky VZP Jiří Vévova.

Zdravotní pojišťovna Média se však brání a její mluvčí Radim Jung poukázal na to, že o takových případech, kde by pracovníci klamali či se vydávali za zástupce VZP, neví.

„Popisovaná aktivita se naprosto neslučuje s naším etickým kodexem, a ten podepsali všichni pracovníci,“ reagoval mluvčí Jung. „Pokud bychom něco takového zjistili, pak takový člověk u nás pracovat nebude,“ dodal s tím, že se situací v obcích na Olomoucku bude zabývat.

„V každém krajském městě máme klientské centrum a na ně se mohou lidé s důvěrou obrátit, pokud by měli nějaké pochybnosti,“ zmínil Jung.

Vedoucí odboru zdravotnictví Olomouckého kraje Eva Štefková uvedla, že získávání klientů obcházením domácností je v případě zdravotního pojištění na hraně etiky.

„Není to zrovna seriózní a vkusné. Pokud by někdo dokonce použil klamavé údaje a dotyčný pojištěnec si stěžoval, oslovíme zdravotní pojišťovnu a budeme jednat,“ reagovala.

„Primárně by se však diskuse o změně zdravotní pojišťovny měly odehrávat mezi pacientem a lékařem, u kterého jsou zaregistrováni. Zejména pro starší lidi totiž může taková dostatečně nepromyšlená změna znamenat velký problém,“ podotkla.

Zdravotní pojišťovna Média začala působit na tuzemském trhu od jara letošního roku. Podle informací sdělovacích prostředků za ní stojí podnikatel Ivan Zach.

Její nabídka je lákavá – preventivní program je velmi bohatý a zacílený na celou rodinu: roční příspěvek na prevenci až 4900 korun a dětem až 9200 korun.

Jak reagují na novou pojišťovnu lékaři na Olomoucku? Mají zájem o smlouvu? Například praktické lékařky ve Velkém Týnci a Grygově o tom zatím neuvažují: „Řekla jsem jim, že smlouvu podepíši jen s férovým partnerem,“ komentovala lékařka Bartošová.

„Oslovili veškeré lékaře, ale pro mne to není aktuální, neboť žádného klienta této pojišťovny mezi svými pacienty nemám,“ sdělila lékařka Táňa Malinová z Velkého Týnce.

Vedoucí odboru zdravotnictví kraje Štefková doplnila, že o smlouvu má zájem 530 nestátních zdravotnických zařízení z Olomouckého kraje, jde o celkem 920 odborností. Právě dnes se koná výběrové řízení o ambulantní péči.

Odmítnou lékaři, kteří nemají o smlouvu zájem, pojištěnce? „V případě, že za mnou přijde pacient z pojišťovny, s níž nemám smlouvu, poskytnu mu jen akutní péči,“ uvedla lékařka Malinová.

Mluvčí pojišťovny Média uvedl, že podepsali takzvaný veřejný příslib, který zaručuje, že když pacienta ošetří lékař bez smlouvy, Média to zaplatí.

Připouští však, že to, zda „nesmluvní“ lékař neakutní péči poskytne, nebo ne, záleží jen a pouze na něm, nikoli na pojišťovně.

Praktické rady k možné změně zdravotní pojišťovny

Lidé, kteří se rozhodnou pro změnu zdravotní pojišťovny, mohou takový krok udělat jednou za rok. Pro změnu se mohou rozhodnout sami a stejně tak si mohou vybrat mezi nabídkami desítky zdravotních pojišťoven, které působí na trhu v České republice.

Chcete pojišťovnu změnit?
Můžete to udělat po dvanácti měsících od registrace u stávající pojišťovny. Pokud si to však po „neuváženém“ přeregistrování rozmyslíte, další změnu můžete udělat až po roce, a to k prvnímu dni následujícího čtvrtletí.

Co udělat v případě „neuvážené“ přeregistrace?
Reagovat co nejdříve. Pokud jste si registraci u jiné zdravotní pojišťovny rozmysleli a přeregistrace (vždy první kalendářní den ve čtvrtletí – ze zákona je změna možná jen čtyřikrát do roka, pozn. red.) se ještě neuskutečnila, pak je ještě možné ji zrušit. Pokud již změna pojišťovny proběhla, je náprava nemožná a k původní pojišťovně lze přejít až po již zmíněném roce.

Jak předejít problémům?
Lékaři i pojišťovny doporučují nejprve případnou změnu zdravotní pojišťovny projednat se svým praktickým lékařem, ale případně i s odborným specialistou, kterého navštěvujete.

Kam změnu ještě nahlásit?
Do osmi dnů musíte změnu oznámit zaměstnavateli, podnikatelé pak změní číslo účtu, na který posílají peníze. Se změnou obeznámit praktického lékaře, u něhož jste registrováni.