Příměstské autobusy obstarávající značnou část osobní dopravy mezi obcemi v regionu totiž navíc od 1. ledna změnily i svá číselná označení.

Pro řadu cestujících to především v prvních dnech roku znamenalo komplikaci navíc, v nových číslech svých spojů se totiž špatně orientovali.

Například přes olomouckou městskou část Řepčín jezdily do loňska autobusové linky 728, která z krajské metropole obsluhovala Příkazy a Lutín, a 770, jež z Olomouce jezdila do Litovle.

Nyní místo nich jezdí autobusy 891302 do Příkaz a 890302 do Litovle.

„Dřívější třímístné označení bylo jednoznačné, lidé se podle něj mohli dobře orientovat. To u současných čísel nejde,“ říká předseda komise městské části Olomouc-Řepčín Michael Mencl (ČSSD).

Právě on informoval na facebooku své městské části její obyvatele o tom, že příměstské autobusy budou jezdit jinak.

„Zprávu jsme z IDSOK dostali někdy na podzim a hned jsme ji pro lidi vyvěsili, to ale ještě neobsahovala informaci, jaká čísla budou nové linky mít. Tato zpráva přišla až těsně před Vánoci, takže jsem ji mohl zprostředkovat až 2. ledna, protože přes svátky jsem nebyl na mailu. Každopádně informovanost o těchto změnách mohla být vyšší,“ myslí si Mencl.

Časová tíseň

Podle koordinátora IDSOK Jaroslava Tomíka došlo ke kompletnímu přečíslování krajských autobusových linek v souvislosti s uzavřením nových smluv s dopravci.

„Namísto dosavadního rozdělení kraje na pět okresů máme nově čtrnáct oblastí. Pokud bychom nechali dosavadní čísla, mohla by si poslední trojčíslí u některých linek v nových oblastech konkurovat, což by určitě nebylo dobré a přehledné. Navíc jsme už jako první v republice řešili i mezikrajskou dopravu a také s ohledem na ni a možnou konkurenci v číslech jednotlivých linek jsme sáhli po přečíslování v takovém rozsahu,“ vysvětlil Tomík.

Co se týká informovanosti cestujících, přiznal ředitel IDSOK, že ne vše proběhlo zcela podle jeho představ.

„Ještě na podzim dobíhala některá výběrová řízení, což je zejména u nás velmi složitý proces. O přečíslování linek jsme informovali starosty a další dotčené orgány 30. listopadu, dále jsme využili také facebooku či webových stránek Olomouckého kraje. Uznávám, že to byla poměrně krátce před samotnými změnami, ale kvůli výběrovým řízením jsme se s konkrétní podobou jízdních řádů dostali trochu do časové tísně. O to víc se teď snažíme s lidmi komunikovat, máme informační linku a s cestujícími hovoří i naši dispečeři,“ uvedl Tomík.

Na displeji (zatím) ne

O jeden informační kanál přišli po Novém roce cestující příměstskými autobusy v Olomouci. Jejich odjezdy se totiž náhle přestaly objevovat na informačních panelech takzvaných „inteligentních“ zastávek ve městě.

„To je čistě technický problém. Dříve na panelech byly uváděny pouze odjezdy autobusů, nikoliv už případná zpoždění. Pokud se spoj opozdil, z tabule prostě zmizel, přestože fakticky ještě na zastávku nepřijel. V současné době to řešíme s dopravním podnikem, magistrátem i dopravci a zhruba do týdne by se naše autobusy na panelech opět měly objevit, teď už i s aktualizacemi v podobě zpoždění,“ slíbil Jaroslav Tomík.