Olomouc Provozovatelé restaurací, cukráren a kaváren v Olomouci vyhlížejí jaro, které podle astronomického kalendáře začne ve čtvrtek. Spousta z nich vyřizuje žádosti, aby mohli brzy zprovoznit venkovní posezení.
Mezi prvními začala stavět zahrádku cukrárna Madlen na Dolním náměstí. Podle vyhlášky ji smí zprovoznit až 1. dubna. Majitelka Helena Endlová to samozřejmě ví.
„Zatím jenom chystáme. Začali jsme o něco dřív, protože manžel je nemocný a pak tu nějakou dobu nebude, tak abychom to stihli,“ vysvětlila.
Jako každý, kdo chce mít v Olomouci venkovní posezení, musela i ona absolvovat úřední kolečko. Napsat žádost, vytvořit plány, zaplatit poplatek a čekat na schválení. Dříve stačilo žádat jednou za dva roky, kvůli památkářům se ale systém změnil.
„Teď musíme na úřad každý rok. Ale nevadí mi to. Zahrádku provozuji už 13 let a vždycky mi vyšli vstříc,“ doplnila.
Každý rok nová žádost
To majitel restaurace a baru Študáč Zbyněk Ryšánek spokojený není.
„Každý rok musím podávat novou žádost, kreslit dokola ty samé plánky. To si mě nemůžou uložit do počítače a jen ty žádosti obnovovat?“ ptá se. I on získal pro svůj záměr zelenou. Dřevěnou zahrádku plánuje postavit okolo 10. dubna.
„Smlouva bývá na půl roku. Já ji mám od 15. dubna do 15. října. Za tu dobu platím zhruba 35 tisíc korun,“ řekl.
Metr za 70 korun měsíčně
Cukrárna Madlen i restaurace Študáč se nacházejí v zóně A, v níž jsou nejvyšší poplatky za zahrádky i reklamy. Do ní patří i další oblíbené podniky Hanácká hospoda, Moravská restaurace či Caffe Opera.
Cenu venkovního posezení určuje hlavně jeho velikost. Za každý metr čtvereční zabraného prostoru přispějí provozovatelé zahrádek v okolí Dolního a Horního náměstí do městské kasy 70 korunami měsíčně. Jen pro porovnání, v zóně B, tedy mimo historické centrum, se platí 30 korun měsíčně za metr čtvereční.
Víc než cena ale Zbyňka Ryšánka trápí změny týkající se reklamních cedulí v historickém centru.
Pro reklamy chtějí jednotný vzhled
Přestože jeho restaurace stojí poblíž Horního náměstí, je zastrčená v jedné z bočních uliček.
Proto v minulosti využíval takzvané reklamní áčko, jímž lákal potenciální zákazníky. Nejednotná podoba poutačů v minulosti vyvolávala velké diskuse.
Radní v současné době vypracovávají metodiku, která by těmto reklamním poutačům dala jednotnou podobu, aby náměstí vypadalo lépe. Komu vypršela platnost povolení na reklamu, má zatím smůlu.
„Těm, kteří žádají o prodloužení nebo umístění nové reklamy, nyní nevyhovujeme. Platná povolení ale nerušíme, takže komu ještě smlouva nevypršela, může ta reklamní áčka používat dál,“ vysvětlila mluvčí olomoucké radnice Radka Štědrá.
Posezení v zimě? Jen pokud jde schovat
Přestože provoz klasických zahrádek je povolen až od 1. dubna, u některých kaváren lze už nyní posedět venku.
Stolky a židle patří do zimního mobiliáře, který schválili zástupci města po jednání s památkáři v srpnu 2015. Majitelé podniků za ně platit nemusí, podmínkou je však to, že posezení z veřejného prostranství každý den po zavírací době uklidí.