Právě této firmě, která provozuje například nemocnice v Šumperku, Šternberku, Prostějově a Přerově, nejvíc vyhovují podmínky stanovené Českými drahami.

Zájemci se mohou do veřejné soutěže hlásit do poloviny listopadu. Dráhy mají na nájemce speciální požadavky: například obrat nejméně půl miliardy v posledních třech letech, zaměstnávat alespoň sto lékařů nebo provoz alespoň tří zdravotnických zařízení. Zatímco jiné české firmy podnikající ve zdravotnictví by se musely spojit, Agel podmínky bez problémů splňuje samostatně.

Jeho vedení je však zatím na informace skoupé. „Veškeré záležitosti kolem výběrového řízení na železniční zdravotnictví je předčasné komentovat,“ reagoval na dotaz Deníku mluvčí Agelu Tomáš Želazko.

České dráhy však odmítají, že podmínky soutěže nahrávají jediné firmě - vysvětlují je tím, že chtějí udržet rozsah a kvalitu železničního zdravotnictví a zajistit jeho dlouhodobý rozvoj. „Rozhodnutí o pronájmu jedné nemocnice a pěti poliklinik vychází z ekonomické analýzy, kterou pro nás vypracovala nezávislá poradenská společnost,“ uvedl jejich tiskový mluvčí Radek Joklík.

„Podmínky jsou nastaveny tak, aby byl případný vítěz schopen zajistit další rozvoj včetně investic do přístrojového vybavení a kvality personálu. Právě proto nemůžeme ,střílet od pasu‘ a hledáme opravdu silného partnera,“ doplnil Joklík s tím, že už nyní mají několik uchazečů. Předběžný zájem potvrdil třeba mluvčí plzeňské společnosti Primaved David Hrdina. „Zatím zkoumáme podmínky tendru. Nejsou úplně jednoduché, takže to finální rozhodnutí padne v řádu několika týdnů,“ uvedl pro Českou televizi Hrdina.

Dotkne se změna provozovatele železničních zdravotnických zařízení nějak pacientů? „Protože zatím neznáme vítěze tendru, těžko můžeme komentovat, co změna přinese do budoucnosti pacientům,“ reagoval ředitel olomoucké polikliniky Bohuslav Kolář. „Očekávám, že pro pacienty to nebude znamenat žádné negativní změny,“ míní ředitel polikliniky, která by zhruba do měsíce mohla získat mezinárodní certifikát kvality.

Ovšem pacienti o záměru pronajmout zařízení soukromníkovi diskutují: „Už několik měsíců se o tom mluví. Jsem zvědavý, co to přinese,“ reagoval šedesátiletý Olomoučan, který na polikliniku chodí k praktickému lékaři i specialistům desítky let.

 

Železniční zdravotnictví

Zajišťuje: závodní preventivní a léčebnou péči pro železniční zaměstnance a pracovníky externích zaměstnavatelů.

Drážní zdravotnická zařízení: Železniční nemocnice Praha, polikliniky v Plzni, Nymburku, České Třebové, Ostravě a Olomouci.

Firma chce mít i pojišťovnu

Vlastní zdravotní pojišťovnu chce společnost Agel. V rozhovoru pro Deník to již v létě naznačil její významný akcionář Tomáš Chrenek. Mluvčí Agelu Tomáš Želazko nyní potvrdil, že podali na ministerstvo zdravotnictví žádost o udělení licence.
„Důvodem založení zdravotní pojišťovny jsou téměř čtrnáctileté zkušenosti s řízením a provozem zdravotnických zařízení včetně důvěrného poznání prostředí nemocnic, ambulantní sféry a potřeb pacientů,“ sdělil Želazko. Ministerstvo zdravotnictví má podle zákona šest měsíců na posouzení žádosti. V tuzemsku funguje osm zdravotních pojišťoven, přes které projde více než stovka miliard korun ročně.
 

PŘEČTĚTE SI DALŠÍ ZPRÁVY Z OLOMOUCKA

Moje OlomouckoSportKulturaPodnikáníČerná kronika