Nejedná se ovšem o akce pouze v Olomouci. Více o tomto spolku sdělil Olomouckému deníku jeden z koordinátorů, Martin Šůstal.

Nedávno se uskutečnila jízda parní lokomotivou do Domašova nad Bystřicí. Jezdí lokomotivy ještě někam jinam?
Lokomotivy, které tu máme, nejsou jen parní, ale i motorové vozy, motorové lokomotivy a elektrická lokomotiva. Využíváme je nejenom pro vlastní aktivity nebo regionální aktivity v Olomouci, ale i prakticky po celé republice. Jedna naše lokomotiva Pilštyk se nedávno zúčastnila Národního dne železnice v Chebu. Současně ve stejné chvíli parní lokomotiva s elektrickou bobinou jezdila na regionálním Dnu železnice v Ostravě, takže ten záběr je poměrně dost široký. Co se týče jízd mimo republiku byl letošní rok bohatý.
Koncem dubna jela parní lokomotiva Kremák na setkání lokomotiv do Volštýna v Polsku, což je akce evropského významu, kde se sjíždí z různých zemí. O necelý měsíc později jela 464.202 Rosnička do Bratislavy na takzvané randez-vous v Bratislavě. Opět setkání na evropské úrovni. Myslím, že během roku je vytížení strojů a také lidí kolem nich poměrně vysoké

Tuto akci pořádá místní spolek historických nadšenců, pečující o zdejší exponáty. Můžete o tomto spolku říct víc?
Spolek nemá jméno. Jedná se o neformální sdružení nadšenců kolem lokomotiv. Jsou to zaměstnanci dráhy i mimo dráhu, studenti a další příznivci, kteří ho vymysleli a dali dohromady. Oficiálně pod hlavičkou Českých drah zorganizovali ukončení sezony v muzeu.

Jak dlouho spolek funguje?
Spolek jako takový se utváří v podstatě od doby, kdy byla zprovozněna parní lokomotiva Rosnička 464.202, což bylo řádově na začátku 90. Let. Nevím to přesně, zhruba 1991 až 1993.

Jakými dalšími aktivitami se nadšenci zabývají?
Mimo odemykání a zamykání točny, které bylo letos uspořádáno poprvé, samozřejmě prohlídky muzea, fungující zde již 4 roky. Původně sloužily prostory jako běžná provozní remíza lokomotivního depa, následně byly použity jako depozitář. Nicméně je stále vše postaveno na dobrovolné bázi lidí, kteří sem přijdou a provádí zde veřejnost. Během toho roku máme v plánu dělat tady tyto dvě akce pravidelně. Dále se samozřejmě odehrávají různé parní jízdy, ať už třeba na jarní Floru Olomouc, Mikulášské jízdy pořádané pravidelně již několik let a příležitostné jízdy, například před čtrnácti dny výročí 130 let tratí Červenka – Litovel.

Zmínil jste, že odemykání a zamykání je pod hlavičkou ČD. Předpokládám teda, že projekt je ze strany ČD také financován a od toho se také odvíjí jednotlivé akce.
Záleží na tom, jak je který výlet postaven. Samozřejmě ČD jsou odpovědné za technický stav exponátů. Některé patří přímo jim. U Rosničky je majitelem Národní technické muzeum a na základě smlouvy o provozování ČD tuto lokomotivu provozují. Nicméně všechny finanční prostředky tekoucí přímo do lokomotiv musí společnost nějakým způsobem uvolnit. Buď to z vlastních zdrojů, prostřednictvím sponzorů nebo například objednávkami od různých firem. Konkrétně nedávno jsme měli akci v Přerově, kdy firma DPOV, a.s. slavila 10 let a objednala si u nás lokomotivy jako exponáty.

Koná se v nejbližší době pro veřejnost podobná akce jako zamykání točny?
Vzhledem k tomu, že zamykáním točny končí sezona, se vše výrazně zklidní. Pro nás nicméně rok nekončí, protože v závěru října máme objednanou další jízdu a ještě sérii Mikulášských jízd. Každopádně nám to konečně dává čas pro opravy a údržbu jednotlivých strojů. Přes léto se to prostě stíhat nedá.

Autor: Michal Bajnok