Historický vlak tažený Rosničkou vyjel ráno z Olomouce, Kocúr z Červenky. Před polednem se k nim přidal i motorový Hurvínek, který zajížděl i do Mladče.

Kromě regionální slavnosti dne lidí kolem kolejí si v Litovli zároveň připomenuli výročí trati Červenka – Litovel, která je v provozu od roku 1886. Po dráze dlouhé dva a půl kilometru se začalo jezdit 10. června. Přípravy se však rozběhly už v roce 1882. Výstavba pak zabrala téměř rok. Koleje z železniční stanice Červenka do Litovle předměstí k místnímu cukrovaru položila společnost Rakouské státní dráhy.

Historii přiblížila i výstava minulých a současných kolejových vozidel. „Ve své době měla naše země nejhustší síť železnic a nejsilnější lokomotivy. Proto se snažíme si minulé doby připomínat, abychom ocenili dovednosti našich předků," řekl starosta Litovle Zdeněk Potužák.

Zájem o parní lokomotivy a historické vlaky byl velký, ve stanici Litovel předměstí je dopoledne obdivovaly stovky lidí. „Je to parádní. Podél trati a ve vesnicích na nás každý mával, pro děti je to romantika a starší mohou zavzpomínat," řekla Kateřina Šmigalová, která jela z Olomouce.

* *
Rosnička – parní lokomotiva, kterou postavili dělníci plzeňské Škodovky v roce 1956. Měla být posledním typem parní lokomotivy vyvinutým pro Československé státní dráhy. Navzdory plánované výrobě několika desítek kusů opustily nakonec továrnu jen dvě nové lokomotivy. Do olomouckého depa se „Rosnička" vrátila v 80. letech, kde ji parta nadšenců opravila a v roce 1993 znovu uvedla do provozu.

Kocúr – je v současnosti nejstarší provozuschopná parní lokomotiva, kterou mají České dráhy v majetku. Dlouhou dobu sloužila jako lokomotivní pomník vedle staniční budovy ve Valašském Meziříčí. Díky Nadaci Okřídlené kolo se 118 let starý skvost po 40 letech od vyřazení opět rozjel.

Hurvínek – jde o sériově vyráběné motorový vůz z Tatry Kopřivnice. Poprvé vyjel na trať před 68 lety. Původně byl zařazený do 3. vozové třídy. Uvnitř má dřevěné lavice. Poslední „Hurvínek" byl z pravidelné dopravy vyřazen kolem roku 1984.