Majitelem trati je od roku 1998 Svazek obcí údolí Desné, který ji po povodních zachránil před likvidací.

„Podobná studie před časem tak velkou investici nedoporučila, ale teď se situace v údolí změnila. Vyrostlo lyžařské středisko na Přemyslově a chystá se stavba ještě mnohem většího střediska v Koutech s více než šesti kilometry sjezdovek a kapacitou vleků třináct tisíc osob za hodinu," vysvětluje záměr starosta Rapotína Vladimír Mikulec (ČSSD).

„To bude znamenat obrovský příliv návštěvníků. Ti by při elektrifikaci trati mohli bez přestupování dojet z Olomouce až do Kout,“ doplnil starosta.

Pokud se projekt uskuteční, konečná zastávka dráhy nebude jako dnes na nádraží v Koutech, ale ještě o kilometr dál – právě u budoucího lyžařského areálu K 3 Sport.

Svazek obcí zároveň plánuje přeložku dvou kilometrů silnice v Koutech, která by od areálu Kareš odbočila do svahu, vedla podle trati a na současnou silnici I/44 by se znovu napojila za mostem u hájenky.

„Pokud se záměr podaří, bude to znamenat další zásadní investici do rozvoje a ekonomického nastartování regionu. Ten po zrušení mnoha průmyslových podniků má jasnou budoucnost právě v turistice,“ řekl Václav Ston, ředitel firmy Sart, která pro svazek obcí zajišťuje správu a údržbu dráhy.

Vlastní osobní dopravu na ní provozuje Connex Morava.

O podpoře projektu jednali Vladimír Mikulec a Václav Ston s náměstkem ministra dopravy Emanuelem Šípem. Ten záměr ocenil jako cestu k využití evropských peněz.

„Projekt je třeba připravit tak, aby měl šanci uspět. Musí prokázat, že je důležitý pro rozvoj území a že bude mít i ekologický význam,“ řekl Šíp při jednání na rapotínské radnici. Zároveň ocenil péči obcí o trať.

„Železnice Desná je pro naše ministerstvo příkladem toho, že tam, kde mají obce zájem, může se regionální trať rozvíjet. Malý dopravce v takovém případě zmůže víc než kolos státní organizace. A je dobré, když o trať pečuje ten, kdo ji používá,“ dodal Ston.

Do Železnice Desná půjde letos investice ve výši 15 milionů korun. Olomoucký kraj uvolnil tři miliony na rekonstrukci přejezdu v Rejhoticích a ze Státního fondu dopravní infrastruktury dorazila dotace 12 milionů na opravu mostu přes náhon v Rejhoticích a na elektrický ohřev výhybek v Koutech a Velkých Losinách.