VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zelenou mají cyklostezky Moravská a Jantarová

Olomouc /MAPA U ČLÁNKU/ -Bezpečně na kole po Olomouci i do sousedních obcí – to je plán radnice, která plánuje ve městě hustou síť cyklostezek. Naráží to však na mnoho problémů: zamotané majetkoprávní vztahy, příliš vysoké finanční nároky majitelů pozemků nebo jen nechuť vyjít magistrátu vstříc.

18.7.2009 1
SDÍLEJ:

Cyklostezka - ilustrační fotoFoto: Deník/Tomáš Škoda

Město si proto stanovilo, že se bude soustředit na vytvoření průjezdu Olomoucí pro dvě dálkové cyklostezky – Moravskou a Jantarovou. Stavba první z nich by měla začít příští rok, druhou brzdí nevykoupené pozemky.

„Radnice má v cyklistické dopravě čtyři základní priority: chce navázat cyklodopravou na okolní obce, dostat kolaře z nehodových a frekventovaných lokalit, doplnit chybějící úseky stezek ve vnitřním městě a vybudovat okruh v centru. Nelze to však vytvořit naráz,“ uvedl Marek Černý, vedoucí oddělení koncepce dopravy magistrátu města.

V nejbližší době se chce radnice soustředit na průjezd Moravské a Jantarové stezky Olomoucí a nejbližšími obcemi. „Chceme tyto významné trasy, které využívá mnoho turistů, provést městem. Cyklisté by tak měli větší komfort než nyní a přejeli by pohodlně a bezpečně městem a pokračovali bez problémů dále v cestě,“ přiblížil Černý.

Moravskou cyklostezku chtěla radnice napojit na okolní obce a vytvořit tak integrovanou síť, na niž by pak žádali společně dotace z Evropské unie. Plán však ztroskotal na některých nevykoupených pozemcích v katastrech menších obcí, a proto se radnice rozhodla projekt vytvořit sama.

„Museli bychom dlouho čekat, než by si například Horka nad Moravou vyřešila majetkoprávní vztahy, a utekla by nám tak příležitost získat peníze z unie, což by byla škoda,“ vysvětlil Černý.

V Horce nad Moravou mají už vytvořenou projektovou dokumentaci, ale záměr ztroskotal na velkém počtu majitelů, kteří vlastní pozemky v okolí plánované cyklostezky.

„Největším problémem na našem úseku je velký počet vlastníků. Je jich kolem padesáti,“ popsal starosta Horky nad Moravou Oldřich Nykl. „Postupně objíždím celou republiku a osobně s nimi jednám o odkupu. Navíc na některých parcelách se nám ani nepodařilo majitele dohledat. Je tedy před námi ještě mnoho práce, ale doufám, že se to nakonec povede,“ popsal starosta Horky nad Moravou Oldřich Nykl.

Olomoucí by lidé po nové stezce jeli od Moravských železáren přes Hejčín až do parků, ale to se nezdá Jaroslavu Mikšaníkovi ze sdružení Olomoučtí kolaři. „Projekt Moravské cyklostezky je sice chvályhodný, ale podle mého nekoncepční, protože například trasa opouští jezero Poděbrady, kolem kterého měla vést, což je rekreačně zajímavá lokalita,“ míní Mikšaník.

Dále trasa vede do Čechových a Smetanových sadů, pak po Schweitzerově ulici až do Nemilan, kde by na ni měl navázat úsek, který chtějí vybudovat Kožušany-Tážaly. „V nejbližších týdnech budeme jednat s magistrátem, jak s projektem naložíme,“ informoval starosta Kožušan-Tážal František Krejčiřík.

Výstavbou cyklostezky ve Schweitzerově ulici vyřeší město hned dva problémy. Jantarová a Moravská stezka se zde totiž spojí v jednu a rozdělí se až v parku. Jantarová totiž vede kolem řeky Bystřice na Bystrovany až do Velké Bystřice. Ve městě chybí dobudovat jen kousek, ale výstavbu brzdí majetkoprávní vztahy. „S vlastníky jednáme. Snad se nám podaří dohodnout,“ podotkl Černý. Dokud město pozemky nekoupí, stavbu nelze uskutečnit.

Do budoucna chce radnice také doplnit chybějící úseky pro cyklistickou dopravu a napojit další okolní obce, aby lidé mohli dojíždět do města. Významně by to mohlo ulevit osobní dopravě.

Plány radnice jsou velké, ale podle Mikšaníka Olomouc jen ztěžka dohání cyklostezkový boom, který zaspala. „Město nevyužívá rekreačních vodních ploch, které má, a nevede k nim žádné stezky. Také nejsou propojeny okolní obce a tratě pro kolaře ve městě na sebe nenavazují. To jsou problémy, které by mělo řešit město primárně. Tipuji, že kvalitní síť zde bude až tak za třicet let,“ dodal Mikšaník.

DÁLKOVÉ TRASY

JANTAROVÁ STEZKA - Prastará obchodní cesta pojmenovaná podle nejdůležitějšího zboží po ní přepravovaného – jantaru – spojuje sever Evropy s jihem. Vycházela ze severoitalské Aquileie, která byla střediskem obchodu s jantarem. Podél východní strany Alp vedla k Dunaji, pokračovala patrně po levém břehu Moravy a dále Moravskou bránou do Slezska a na sever přes Kalicz a Toruń k Baltskému moři.

MORAVSKÁ STEZKA - Spojuje město Jeseník s Mikulovem, a tak propojuje sever a jih Moravy. Je dlouhá 310 kilometrů. Území Hané protíná v délce 82 kilometrů, kde spojuje Mohelnici, Litovel, Olomouc, Tovačov a Kroměříž. Její podstatná část vede přírodou Litovelského Pomoraví.

Autor: Lucie Bukvová

18.7.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Dálnici D35 zablokoval kamion, tvoří se kolony

Nehoda v Mírově
5

Fabia se napíchla na svodidla, řidiče vystříhali hasiči

Milion pro Topolánka? Nelituji, jsem pro změnu, říká Benýšek

Výsledek bývalého premiéra Mirka Topolánka patřil k největším překvapením historicky druhé přímé volby prezidenta České republiky. Se čtyřmi procenty skončil čtvrtý od konce.

Uničov chce letos budovat kanalizaci, taky rozšiřovat kamerový systém

Budování vodovodu a kanalizace v místních částech, zateplování bytových domů v majetku města nebo třeba opravy chodníků. I to jsou investice se kterými se pro letošní rok počítá v rozpočtu města Uničova.

Ministr zemědělství Milek převedl část akcií koncernu na manželku

Ministr zemědělství Jiří Milek v listopadu prohlásil, že bude-li jmenován ministrem, převede svůj podíl akcí ve společnosti Úsovsko.

Vylovení, odbahnění, vysušení a 4,3 promile v krvi: podívejte se na videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pondělí 15. ledna 2018.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT
>