Kontroloři se na prodej ovoce a zeleniny zaměřili už na jaře. „Mnozí obchodníci tehdy neuváděli jakost ovoce a zeleniny vůbec nebo zboží deklarované jakosti neodpovídalo, spotřebitele neinformovali ani o zemi původu. Stejné nedostatky jsme zjistili i při letních kontrolách. Protože se jedná o opakované přestupky, dáváme podnět ke kontrolám Státní zemědělské a potravinářské inspekci,“ sdělila mluvčí sdružení Ivana Picková.

Nedostatky v zelinářstvích a supermarketech potvrdila také Eva Urbánková z olomoucké pobočky SOS, která obchodníky kontrolovala v závěru července. „Prodejci u zboží stále neuvádějí jakost a zemi původu. Někteří nabízejí plesnivá rajčata, povadlé a nahnilé zboží. Banány první jakosti často prodávají úplně zelené. Supermarkety však v průzkumu dopadly lépe než drobní obchodníci. Nejlepší výsledky jsme zjistili v Bille a v Delvitě. V kontrolách tohoto sortimentu budeme dál pokračovat,“ řekla Urbánková.

Rady pro spotřebitele

* Ovoce a zelenina musí být čerstvé, celé a zdravé
* Plody nesmí být plesnivé ani nahnilé
* Obchodníci nesmějí nabízet tzv. výkroje nebo odstraňovat napadené části
* Ovoce a zelenina se zařazuje do první nebo druhé jakostní třídy, označení „nestandard“ není přípustné
* Síťky s rajčaty, jablky nebo mandarinkami mohou obsahovat shnilé plody. Pokud to zákazník zjistí až doma, měl by se do prodejny druhý den vrátit s dokladem o nákupu a trvat na výměně zboží nebo vrácení peněz.