Je sobota 14. července odpoledne. K autobusové zastávce na Červenohorském sedle se za ohlušujícího burácení řítí motorka. Řidič se na horizontu otáčí a stejně rychle se žene dolů. Jeho rychlost je asi sto padesát kilometrů v hodině, možná víc. Jen těsně míjí cyklistu.

Podle starosty Loučné mají motocyklisté důmyslný systém, jak se vyhnout kontrolám. „Jsou propojeni vysílačkami, o každém pohybu policie vědí a dávají si pozor. Když policisté odjedou, mají své spojky, které sledují, jestli se pod kopcem neotočí zpátky,“ tvrdí Jaroslav Sembdner. Motorkáři mezi sebou pořádají závody. Vítěz může získat třeba deset tisíc korun. „Nejrychlejší čas tam prý byl dvě stě deset kilometrů v hodině,“ uvedl starosta. „Není na ně metr a oni jsou si toho vědomi. Připadá mi spíš, že nikdo ani na ně ten metr nechce udělat,“ uzavřel.

Podobné scény se podle místních obyvatel odehrávají na této trase pravidelně.

Hlukem trpí zejména lidé v Koutech.

„Od rána do večera tu motorky buší jako na Velké ceně Brna,“ tvrdí starosta Loučné nad Desnou Jaroslav Sembdner.

Jízdy motorkářů nejsou po chuti ani řidičům.

„Nemám z nich dobrý pocit. Hlavně když se vyrojí celá skupina a nalepí se těsně za auto. To je nepříjemné,“ popsala Aneta Polášková.

Proč se neupraví svodidla?

Od otevření zrekonstruovaného úseku loni v červnu se tu stalo patnáct nehod s účastí motocyklistů. Jedna skončila smrtí.

Policie vnímá úsek jako problematický. Loni na podzim zde provedla inspekci a navrhla doplnit svodidla o spodní svodnici, která by zabraňovala podjetí motocyklu.

„Jak ze strany krajského úřadu, tak ze strany Ředitelství silnic a dálnic nám bylo sděleno, že v nejbližší době není výměna těchto svodidel možná, stejně jako jakýkoliv jiný zásah do stavebně technického řešení silnice,“ sdělila policejní mluvčí Jiřina Vybíhalová.

Podle kraje je výměna svodidel věcí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

„Pokud ŘSD požádá odbor dopravy krajského úřadu o schválení úpravy nebo výměny svodidel, budeme se tím zabývat. V případě souhlasu dotčených orgánů bychom neměli důvod tuto změnu nepovolit,“ sdělila mluvčí hejtmanství Eva Knajblová.

Více hlídek

Podle ŘSD však doplnění svodidel není řešením, jen ztlumí následky nehod.

„Podstatně účinnější a preventivní by bylo, kdyby policie prováděla častější dohled. Nehody motocyklistů měly na sedle ve všech případech příčinu především v nepřiměřené rychlosti a hazardním stylu jízdy,“ sdělila mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Policie při jednání s obcí loni na podzim navrhla instalaci úsekového měření rychlosti. Jenže jeho pořízení by samosprávu stálo spoustu peněz.

„Především je to ale státní silnice a tam my zasahovat nemůžeme,“ řekl starosta Sembdner.

Policisté tak podle své mluvčí zvýšili dohled nad dodržováním pravidel silničního provozu. Dopravní policisté nicméně musejí obsáhnout celé svěřené území. „Při nasazování hlídek se přihlíží k nehodovosti a rizikovosti daného úseku silniční sítě,“ uzavřela Jiřina Vybíhalová.