„V době svého vzniku byl Šnek ozdobou Smetanových sadů. V posledních desetiletích to ale neplatilo. Využívali ho drogově závislí, byl i častým cílem vandalů. Ti všichni zneužívali toho, že se v této stavbě velice snadno ukryli díky jejímu šroubovitému uspořádání,“ uvedla Eva Fuglíčková, ředitelka Výstaviště Flora Olomouc.

Navíc „Šneka“ podle ředitelky nebylo možné 24 hodin denně hlídat. Postupem času se z něj stalo místo, jemuž se Olomoučané raději obloukem vyhnuli. „Právě od takových míst chceme naše parky vyčistit,“ sdělila.

Výstaviště coby správce historických parků v průběhu let několikrát ve „Šnekovi“ obnovilo květinovou výsadbu. V celkovém kontextu zdevastované lokality však snahy podle vedení výstaviště nepřinesly efekt, navíc i výsadby byly zničeny vandaly.

Výstaviště Flora tak v závěru loňského roku požádalo odbor památkové péče olomouckého magistrátu o povolení odstranění stavby a souhlas dostalo. Týká se jak demolice „Šneka“, tak i odstranění zchátralého totemu z keramických tvarovek před pavilonem H a také zbourání pozůstatků pergoly a poničeného zvýšeného záhonu za pavilonem H.

„Všechny výše uvedené stavební prvky jsou ve špatném stavebně-technickém stavu a současně již pozbyly vazbu k dobovým okolním úpravám. Jejich estetická působnost je v současné době nízká. Odstraněním nedojde k narušení původní kompoziční struktury Smetanových sadů, ale naopak estetická působnost míst bude pozitivní,“ uvádí dokument z odboru památkové péče.

Odbor památkové péče v rámci posouzení žádosti výstaviště požádal o vyjádření i Národní památkový ústav. Také jeho odborní pracovníci demolici „Šneka“ posvětili.

Odstranění „Šneka“ současné vedení výstaviště konzultovalo i s jedním z jeho autorů – emeritním ředitelem výstaviště Zdeňkem Štefkou. „Také on s demolicí souhlasil. Doba, pro kterou byla tato výstavnická instalace zbudována, již minula,“ uvedla Eva Fuglíčková.

„Šnek“ byl součástí Smetanových sadů od 70. let 20. století. Ve své době tvořil významný prvek zdejší Magnoliové zahrady zbudované v letech 1975 až 1977, jejími autory jsou Zdeněk Štefka a Jiří Finger.

Samotného „Šneka“ původně zdobily keramické reliéfy z dílny výtvarníka Ivana Jakeše. Již v minulosti byly ovšem odstraněny.