Motoristé a pěší se dostanou přes železniční dálnici až poté, co přejede osobní vlak směrem na Olomouc. Zhruba za tři minuty.

Tentokrát nikdo nezariskoval na přejezdu, který je uzavřen minimálně 345 minut denně z důvodu jízdy vlaků a další minuty navíc, pokud se závory nezvednou okamžitě po průjezdu vlaku přes přejezd, ale až po projetí soupravy dalším úsekem železniční trati.

„Dosti často se stává, že odjedou vlaky a závory jsou pořád dole. Až po chvíli jdou nahoru. Někdy se naopak rychle po odjetí vlaku zvednou. Je to zrádné. Pěší, co vystoupí z vlaku, jsou přesvědčeni, že mohou přejít, jenže neočekávaně může přijet vlak z druhé strany,“ popisoval Drahomír Čvanda, když čekal na osobák jedoucí směrem na Olomouc.

„Delší bimbání po odjetí vlaku obtěžuje motoristy, chodce a občany, kteří žijí nejblíže přejezdu. Něco s tím už dělají, ale zřejmě to pořád zlobí,“ dodal.

Demolice komínu ve Šternberku
VIDEO: Z areálu společnosti Excalibur Army zmizel obří komín. Takto šel k zemi

Co odhalila kontrola?

Kvůli stížnostem občanů Střeně se vedení obce obrátilo na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC), aby prověřila správné fungování závor na přejezdu na okresní silnici 44620. Podle diagnostických záznamů přejezdu, které SŽDC vyhodnotila, projelo přes přejezd za období od 20. do 29.června 230 vlaků za den. Nejdelší doba uzavření přejezdu byla 10 minut, kdy přes přejezd projelo střídavě pět vlaků.

„V 15 případech došlo k takzvané anulaci, stavu, kdy nedošlo k otevření závor ihned po průjezdu vlaku přes přejezd, ale až po projetí vlaku dalším úsekem trati. Tato porucha se projevovala jen u některých vlaků,“ napsal obci ředitel Oblastního ředitelství SŽDC Ladislav Kašpar.

Pokud nedojde k anulaci, prodlouží se délka uzavření přejezdu ve Střeni o další jednu minutu. Standardně je přitom přejezd ve Střeni z důvodu jízdy vlaků uzavřen minimálně 345 minut za 24 hodin.

Lávka přes trať nedaleko nádraží Olomouc - město na archivním snímku z února 2018 (vlevo) a místo po její demolici 19. června 2018
Místo lávky u bazénu je ve hře podchod. Prostranství doplní zeleň a lavičky

Dobrá spolupráce

SŽDC v tomto týdnu podle starosty Střeně Jiřího Nevimy přislíbilo, že vymění soubor desek ovládání přejezdu.

„Stanovili jsme si termín do konce července. A pokud výměna nepomůže, budou ze strany SŽDC prováděny další úkony. Spolupráce se SŽDC je velmi dobrá, reagovali okamžitě. SŽDC mohu jedině chválit,“ sdělil starosta.

Simulace pozměněného výškáče Šantovka Tower v olomouckém panoramatu na webu sdružení Za krásnou Olomouc. Investor novou podobu zatím nezveřejnil.
Olomoučtí radní o stavební uzávěře u Šantovky nerozhodli, sešlo se jich málo

Nebezpečí číhá na přejezdu

Ve Střeni není pod hlavním železničním koridorem podchod jako v sousedním Štěpánově a cestující, pokud přijedou od Olomouce, musejí přes přejezd. A protože je řada místních občanů přesvědčena, že přejezd zůstává nepřiměřeně dlouho uzavřen, a nedbá výstražných světel.

„Za situace, kdy mají v podvědomí, že přejezd nemusí fungovat a že vlak nepojede, vstupují na železniční přejezd. Jenže pendolino je zde za pár vteřin a je konec,“ apeloval na místní starosta Nevima.

„Ze strany SŽDC se dá přejezd do pořádku, polici jsme informovali, aby dělali nad přejezdem dohled, ale také chodci a motoristé musejí dodržovat předpisy. Ne vstupovat na koleje, když jsou závory dole. Nebo dokonce řidiči vjíždět na přejezd, když ještě bliká výstražné světlo,“ popisoval Nevima.

Sloní procházka v centru Olomouce - 19. června 2018
Nejdřív pozdvižení, teď pokuta. Sloní promenáda v ulicích se cirkusu prodražila

Co říká koordinátor BESIPu?

Podle Miroslava Charouze, krajského koordinátora BESIP, je nejbezpečnější, pokud jsou křižovatky na hlavním koridoru mimoúrovňové.

„SŽDC se snaží a například v Olomouci - Holici bude mimoúrovňové křížení. Jistě i na dalších místech. Ale zřejmě vždy bude určitá část úrovňová vzhledem k provozu na přejezdu,“ uvedl Charouz.

„V těchto případech to bude ochotě řidiče nesmyslně riskovat. A lidé na přejezdech riskují denně. Například v Pavlovičkách, když vidím, jak skáčí po kolejích. Ale on zrovna v protisměru může jet druhý vlak a ne každý se v krizové situaci chová předvídatelně, někdo začne na přejezdu couvat. To jsou pak ty vteřiny, které už nejde vzít zpět,“ uzavřel Miroslav Charouz.

Bourání mostu v Komenského ulici v Olomouci - 19. července 2018
VIDEO: Do mostu u Bristolu se zakously bagry. Podívejte se, jak postupně mizí