Rok jeho provozu podle starosty Petra Mazala ukázal, že zařízení dopravu skutečně zpomalilo, ba co víc, ve vesnici se nestala jediná dopravní nehoda.

Vypadá to však tak, že o svůj „bič" přijdou.

Policii, která semafory vyhodnocovala, se totiž opatření nezamlouvá a její dopravní odborníci rozhodli, že souhlas k jeho využívání pro regulaci rychlosti jízdy nedají.

Obec se však nevzdává a obrátila se na ministerstvo vnitra.

„Má to smysl. Každý snad vidí, jaký je tu provoz a řidiči na semafory reagují. Neříkám, že všichni a netvrdím, že jde o dokonalý systém, ale pomáhá a měl by tu zůstat," reagovala Jindřiška Plesníková, která pracuje v místní samoobsluze a výlohou sleduje, jak auta vesnicí projíždějí.

Rychlost klesla o 27 km/h

Zastavovací semafor v Kožušanech-TážalechV obci od loňska stojí dva semafory. Svítí na nich červená, dokud šofér nedá nohu z plynu.

Zelená naskočí ve chvíli, kdy rychlost přijíždějícího auta klesne na předepsanou padesátku.

„Výsledky jsou výborné! Průměrná rychlost průjezdu obcí se snížila o 27 kilometrů v hodině a počet dopravních nehod za dobu provozu semaforů je nulový," vyhodnocoval starosta Mazal prostředek, který si většina místních pochvaluje, i když mnozí připouštějí, že svoje mouchy má.

Vyfotí provinilce a pošlou dál

Do zařízení obec investovala půl milionu korun poté, co průtah obcí dostal nový povrch a šoféři se tam řítili obec neobec.

Nehod podle starosty přibývalo. U přechodu u mateřské školy jich vloni napočítali pět.

„Jednou vrazila auta do řidičky, která zastavila, aby mohly přejít děti s paní učitelkou. Už byly naštěstí na druhé straně a nic se jim nestalo," vzpomínal Petr Mazal.

Účinnost zastavovacích semaforů se měla podle obce ještě zvýšit po skončení zkušebního provozu, kdy policie měla začít kamerou nasnímané motoristy postihovat.

„Systém je napojen na dopravní inspektorát, který bude mít k dispozici radarové i video záznamy. I samostatné fotky. Ze záznamů je možné vyjet libovolné datum a zjistit, kdy kdo projel na červenou," popisoval starosta Mazal.

Policie: Degradace významu semaforu

Jenže policie s nástrojem zatím nepočítá.

Po vyhodnocení zařízení rozhodla, že v Olomouckém kraji nebude dávat souhlas s jeho užíváním jak v rámci stavebních řízení, tak u stanovení dopravních zařízení.

Dopravní inženýři nejsou přesvědčeni o tom, že je vhodné používat tříbarevné semafory využívané k řízení provozu na křižovatkách a samostatných přechodech pro regulaci rychlosti.

„Přináší to rizika v obecném vnímání světelně signalizačních zařízení. Odborníci nemají jednoznačný názor na jeho používání pro regulaci rychlosti jízdy vozidel, ale spíše převládá názor neužívat jej z důvodu degradace jeho významu. Tento názor sdílí mimo jiné Centrum dopravního výzkumu," uvedl mluvčí policie Josef Bednařík.

Problém? Místo padesátky třeba jen čtyřicítka

Policie poukazuje na to, že v místech, kde jsou zastavovací semafory umístěny, je znát, že řidiči na ně v mnoha případech nereagují.

„Pokud by se tento nešvar dále rozšiřoval, zvyšuje se obecně riziko střetu v křižovatkách nebo na přechodech," poukázal mluvčí, čeho se inženýři nejvíce obávají.

Nejsou si také jisti, nakolik bude zaručena přesnost měření rychlosti jízdy, neboť radary, které rychlost měří, podle nich nemusí být řádně ověřovány a kalibrovány, jako je tomu například u radarů používaných policií.

„Časem se tedy může stát, že místo požadované rychlosti 50 km/hod budou muset řidiči jezdit 43 km/hod," uvedl mluvčí a zdůraznil, že zařízení v Kožušanech již běží bez souhlasu policie.

Funguje to jinde, proč ne na Olomoucku?

Pro vedení obce je však směrodatné, že se zvýšila bezpečnost a klesla rychlost projíždějících aut.

S policí nesouhlasí a obrací se na ministerstvo vnitra.

„Budeme se snažit všemi silami, aby zařízení zůstalo zachováno. Funguje v jiných krajích tak nevím, proč by v Olomouckém nemohlo, když jednoznačně prokázalo svůj smysl," uzavřel starosta Mazal.