Ještě nejméně šest let po něm jezdit budou, i když Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) má na dosah důležité razítko pro stavbu chybějícího tříkilometrového úseku k nadjezdu u Břuchotína, kterým zkompletuje západní obchvat Olomouce.
Olomoucký stavební úřad v polovině února zahájil územní řízení na stavbu pod souhrnným názvem: Dálnice D 35 3508.2 Křelov - Slavonín 2. Etapa. Jenže přišla epidemie koronaviru.
Následně se objevila další komplikace, jelikož dva majitelé pozemků mezitím zemřeli a bylo nutné obeslat soud a zjistit dědice. To se již podařilo.
Stavební úřad nyní čeká, až jim vyprší lhůta na případné námitky. Předpokládá, že územní rozhodnutí by mohlo být vydáno v červenci.
„V současné době se zpracovává podrobný geotechnický průzkum,“ sděluje ŘSD v informačním letáku, kde popisuje stav příprav 2. etapy obchvatu, v rámci které je potřeba vypořádat celkem 180 listů vlastnictví.
Hotovo: možná 2026
Z dokumentu ŘSD vyplývá, že stavební povolení by mohlo mít ŘSD v ruce za dva roky.
V následujícím roce plánuje vyhlásit výběrové řízení a v roce 2024 by chtělo zahájit stavbu.
První motoristé by pak mohli na nový úsek dálnice D35 dlouhý téměř 3,2 kilometru vyjet v roce 2026.
Motoristy netrpělivě vyhlížená stavba se nachází jižně od obcí Břuchotín a Křelov, na severovýchodě je území omezeno stávající silnicí I/35 a na západě kříží dálnici silnice III/5709 Křelov – Topolany. Na jihovýchodě navazuje navržená čtyř pruhová komunikace na stávající dálnici D35 ve směru Olomouc.
Tangenta bude napojena, ve směru od Hradce Králové, před nadjezdem v Břuchotíně, protne zahrádkářskou kolonii v Křelově a na již existující část obchvatu Olomouce, I. etapu, se připojí přibližně v zatáčce za rondelem u Globusu.
Břuchotín bojuje za zeď
Obavy přetrvávají v Břuchotíně, kde bojují za výstavbu protihlukové stěny. Investor plánuje protihlukovou stěnu u Křelova, kterému se dálnice vyhne. Obec jedná s ŘSD, aby ochránila břuchotínskou zástavbu novou stěnou podél komunikace, na niž bude západní tangenta napojena.
„Na základě měření, které už proběhlo, ale ještě není vyhodnoceno, plánuje ŘSD i tuto protihlukovou stavbu vybudovat. Nezávisle na stavbě dálnice. Příslib tedy máme a o tuto protihlukovou stěnu budeme usilovat,“ ujistila starostka Křelova-Břuchotína Marie Škavronková.
Součástí celé investice budou také tři mosty na dálnici, jeden nad dálnicí. V Křelově vznikne nová mimoúrovňová křižovatka a na II/448 okružní křižovatka.
Plánována je přeložka I/35 v délce 739 metrů, přeložka III/5709 v délce 352 metry.
Součástí stavby jsou vynucené přeložky polních cest, aby byl zajištěn přístup k pozemkům a objektům, a také napojení úseku I/35 na silnici II/635.
Úsek stávající silnice I/35 s původní mimoúrovňovou křižovatkou Křelov přeřadí resort dopravy do nižší silniční sítě a napojen na souběžnou silnici II/635.
Špunt jménem rondel
Na dokončení západní tangenty netrpělivě čekají zejména řidiči mířící ze severní a jižní Moravy na východ Čech či sever Olomouckého kraje.
V dopravních špičkách musejí čekat před kruhovým objezdem u hypermarketu Globus, který byl v minulosti kritizován například kvůli malému poloměru. Je dějištěm dopravních nehod.
Investiční záměr chválilo Ministerstvo dopravy již v roce 2006. V roce 2008 proběhl předběžný geotechnický průzkum a zaměření. Stavba měla i razítko Ministerstva životního prostředí, ale vzhledem k tomu, že EIA byla schválena podle zákona č. 244/1992 Sb. bylo nutné vypracovat nové posudky. Souhlasné stanovisko získalo ŘSD v únoru 2018. V červnu 2029 byl odevzdán čistopis aktualizované dokumentace k územnímu rozhodnutí.