V úterý odpoledne odstartovaná stavba druhé etapy dálnice D35 Křelov–Slavonín navazuje na první část zprovozněnou již v roce 2008. Chybějící úsek má délku 3,2 kilometru.

„Zahajujeme výstavbu úseku, kterým ukončíme provizorium, trvající dlouhých 16 let. Po letech odkladů se dálnice D35 stává skutečnou prioritou. Mezi Hradcem Králové a Olomoucí je společně s dnes zahájeným úsekem ve výstavbě 21 kilometrů a letos zahájíme dalších 25 kilometrů včetně tunelu Homole. Dálnice D35 tak přebere po dálnici D4 štafetu nejvíce rozestavěné dálnice v České republice,“ uvedl při zahájení stavby u Olomouce ministr dopravy Martin Kupka.

Dokončení západního obchvatu Olomouce - D35 Křelov - Slavonín 2. etapaDokončení západního obchvatu Olomouce - D35 Křelov - Slavonín 2. etapaZdroj: ŘSD

Místo špuntu moderní dálnice

Trasa dálnice D35 mezi Křelovem a Slavonínem je podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla velmi důležitým úsekem. Zprovozněním druhé etapy dojde ke zkompletování západního obchvatu, jenž podle ŘSD bude schopný snášet vysoké intenzity nejen tranzitní dopravy.

„Přes 18 tisíc aut denně se zatím podepisuje na vzniku kolon u okružní křižovatky poblíž Globusu – provizorní řešení během dvou let nahradíme moderní dálnicí v přímém směru. Původní silnici I/35 spolu s mimoúrovňovým křížením u Křelova přeřadíme do kategorie komunikací nižších tříd,“ sdělil Radek Mátl.

VIDEO: Generální ředitel ŘSD Radek Mátl k zahájení stavby „Křelov – Slavonín 2. etapa"

Zdroj: Deník/Daniela Tauberová

Hotovo za 26 měsíců

Na stavbu s názvem “D35 3508.2 Křelov - Slavonín 2. etapa” podepsalo ŘSD smlouvu se sdružením EUROVIA CS a M – SILNICE, které v soutěži nabídlo cenu 838 milionů korun bez DPH. Předpokládaná hodnota zakázky činila 1,150 miliardy, bez DPH.

Stavebníci osazovali na silniční estakádu přes řeku Bečvu u Prechezy, která je nejnáročnější stavbou úseku dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem, poslední a nejtěžší nosník. 26. února 2024
Stavba estakády na D1 u Přerova pokročila. Takto se dostává přes Bečvu

Zbylý úsek obchvatu by měl být podle smlouvy zprovozněn za 26 měsíců. Do té doby ještě budou muset řidiči přetrpět „provizorium“ u hypermarketu Globus, kde se pravidelně tvoří fronty aut na všech příjezdových ramenech.

Protihluková stěna

Stavba 3,2 kilometru autostrády zahrnuje celkem 94 objektů, mimo jiné i protihlukovou stěnu u Křelova, kterému se dálnice vyhne. Obec Křelov-Břuchotín jedná s ŘSD o ochraně také břuchotínské zástavby podél komunikace, na niž bude západní tangenta napojena.

„Proběhla jednání s ŘSD a bylo přislíbeno, že i tento projekt by se měl v následných letech realizovat a zástavba u Břuchotína by měla být odcloněna,“ sdělil při zahájení stavby Olomouckému deníku David Šafář, starosta Křelova-Břuchotína.

Podle generálního ředitele Mátla bude ŘSD s obcí jednat i nadále. „Jakmile zde bude spuštěn provoz za dva roky, dojde k přeměření hluku a vlivu nového provozu na okolí, a pokud by byly překročeny limity, tak protihlukovou stěnu dostavíme,“ reagoval Mátl.

Ilustrační foto
D35 bude letos rozestavěná až do Svitav. Čtyři úseky vysoutěží během pár týdnů

Nespokojení zahrádkáři

Chybějící část obchvatu Olomouce na okraji Křelova přetne zahrádkářskou osadu, kde již od loňského srpna probíhají přípravné práce staveniště. Část chatek a zahrádek musela ustoupit. Zahrádkáři, kteří nejsou účastníky řízení a jejichž zahrádky nebyly součástí záboru, se cítí dotčeni.

„Hodnota zahrady s chatkou a skleníkem nám kvůli dálnici spadne. A nikdo to ani nekoupí. Už vloni, od kdy kolem pozemku jezdí bagry, jsme část úrody vyhodili. Obrátili jsme se na ŘSD, ale prý nemáme nárok na žádnou kompenzaci. Hospodaříme tady a utíkáme sem z ruchu města 25 let…,“ naříkali starší manželé z Olomouce. Jméno si nepřáli zveřejnit.

Podle Mátla nemá ŘSD legislativní možnost, jak tyto nespokojené zahrádkáře v sousedství stavby odškodnit.

„Pokusíme se po dobu stavby maximálně vycházet vstříc, aby lidé, kteří tam mají zahrádky, trpěli pokud možno co nejméně,“ sdělil Olomouckému deníku generální ředitel ŘSD.