Situaci by mohla na začátku příštího roku částečně vyřešit novela zákona o pozemních komunikacích. Problém ale bude s auty mezi šesti a dvanácti tunami.

Igor Opravil rekonstruoval budovu v Palackého ulici v Olomouci. I kolem něj si mohou zkracovat nákladní auta cestu přes město.

„Z našeho domu se vychází na poměrně úzký chodník, pak je silnice a tramvajový ostrůvek. Když se tudy prožene řidič velkotonážního auta třeba padesátikilometrovou rychlostí, člověka to málem sfoukne do silnice. Nelíbí se mi, že přes centrum jezdí dvanáctitunová auta s návěsem," řekl jednatel společnosti Dům u parku.

Dům následky těžkých nákladních aut nepocítil, z jiných míst podél Palackého ulice nebo třídy Svobody však stížnosti přišly.

„Hlavně se na nás lidé obracejí, že jim praskají domy, třesou se okna, nemohou spát. Je toho víc a víc. Magistrát už dvakrát slíbil, že zákaz nákladním autům je hotová věc. Nejprve že začne platit na začátku roku, potom od září," připomněl předseda komise části Olomouc-střed Zdeněk Černohouz.

Upozornil na propadání kostek na třídě Svobody, poničené kanály nebo zajíždění těžké tonáže do nově opravených úseků.

„Když tam budou jezdit kamiony, mohou se silnice opravovat pořád dokola. Mohlo by se také stát, že vlastníci nemovitostí budou po městě chtít náhrady, když do centra dopravu pouští a ulice na to nejsou dimenzované," dodal Zdeněk Černohouz.

Takto si olomoucká radnice představovala omezení pro těžká auta v olomouckých ulicích. S tím však nesouhlasila policie. Grafika: DENÍK. Zdroj: MmOl 

Zóny se zákazem vjezdu nákladních aut v Olomouci

Obchvat jako náhrada? Nemožné

Mapu se zákazy vjezdu pro nákladní vozy představila radnice v červnu.

Olomouc dělila na oblasti s omezením nad šest a nad dvanáct tun.

Podle odhadů vedení města mohl zákaz začít platit v září, v prosinci nebo později.

„Policie od začátku říkala, že s tím nesouhlasí, pokud nezprůjezdníme Foerstrovu ulici. Byli jsme ale proti. Dostali jsme od ní velký rozbor, kde stojí, že některé značky nemůžeme umisťovat. Takže nyní chceme po firmě, která pro nás omezení zpracovávala, aby se na to podívala," přiblížil náměstek primátora Aleš Jakubec (TOP 09), kde se plán zadrhl.

Policie: Náhrada musí být bez poplatku

Policie odkazuje na zákon o pozemních komunikacích, který vidí v rozporu s návrhem města.

Podle ní ze zákona vyplývá, že při každém omezení průjezdu vozidel musí vlastník nebo správce doložit, že silnice či most neunese danou zátěž.

„Adekvátní náhradou za uzavřené ulice nemůže být zpoplatněný obchvat města, nýbrž jiná pozemní komunikace bez poplatku," dodal navíc policejní mluvčí Josef Bednařík.

„Osazením požadovaného dopravního značení by se tedy problém průjezdu tranzitních nákladních vozidel nevyřešil. Jen by se přenesl do jiných částí města Olomouce, do jejích místních částí a bezprostředně sousedících obcí, což by přineslo oprávněnou kritiku občanů a později i požadavek na podobnou úpravu dopravních značení na dalších silnicích," dodal mluvčí.

Náměstek Jakubec argument s obchvatem přirovnal k návratu do reálného socialismu.

„Jestliže obchvat existuje, tak na co je. Usilovali jsme na ministerstvu dopravy, aby na jeho úseku rozhodlo o zrušení poplatku. Jenže když ministerstvo řekne, že to neudělá, jsme v začarovaném kruhu," zmínil náměstek zamítavé stanovisko z července tohoto roku.

Legální řešení od Nového roku

Obě strany vyhlížejí Nový rok, kdy má začít platit novela zákona o pozemních komunikacích.

„S ohledem na přijatou novelu a s tím související úpravu vyhlášky se od roku 2016 nabízí legální řešení omezení tranzitní nákladní dopravy na určité pozemní komunikace, respektive využití možnosti vhodné trasy i po pozemní komunikaci podléhající zpoplatnění," upozornil policejní mluvčí Bednařík.

Doplnil, že policie by pak k navrhovaným opatřením už výhrady neměla.