Radnice věří, že termín stihne.

Komplikace může přinést námitka podnikatele, který nesouhlasí, aby měl před svými domy nově umístěnou tramvajovou zastávku.

Před dvěma týdny skončila stavebním firmám lhůta pro podávání nabídek. Teď se jimi probírá olomoucký magistrát.

„Co mám informace, jsou nabídky tak komfortní i časově, že se pohybujeme v rámci tohoto roku," nevidí problém investiční náměstek primátora Filip Žáček (ČSSD).

Zájem o zakázku byl podle něj veliký.

Radní by měli o vítězi rozhodnout na některém ze svých příštích zasedání. Roli může hrát i důraz na termín, aby odpadly případné problémy a vícepráce.

Začít má zvolená firma podle dřívějších odhadů na přelomu dubna a května.

„Parametry jsou teď nastaveny tak, že by akce měla být proinvestována v průběhu letošního roku. Nicméně jsme v pravidelném kontaktu se Švýcarskými fondy coby poskytovatelem dotace. Mají průběžné informace o tom, jak se akce vyvíjí," dodal náměstek.

Dotace by mohla z předpokládaných nákladů 115 milionů korun tvořit zhruba padesát milionů.

close Třída 1. máje v centru Olomouce zoom_in

Třída 1. máje spojuje historické centrum Olomouce a cestu k nádraží. Foto: DENÍK/Jiří Kopáč

Archeologický průzkum, objížďky, výluky 

Jak by mohl vypadat rozpis stavebních etap, uzavírek a objížděk, zatím město neví.

Sestavit ho chce až po výběru firmy. Ještě před ní se do práce pustí zaměstnanci Národního památkové ústavu, který dostal na starosti rozsáhlý archeologický průzkum.

Už teď je ale jasné, že stavba bude mít tři etapy a to právě kvůli objízdným trasám, které povedou okolními ulicemi.

„Připravíme speciální webovou stránku, která bude informovat veřejnost o dopravních omezeních, o výlukách MHD a náhradní spojích. Zároveň počítáme s tím, že se setkáme s vlastníky domů a s provozovateli v ulici, aby měli přesné informace a mohli se na cokoli zeptat," představil Filip Žáček.

Mohlo by dojít i na setkání s majitelem dvou domů v ulici, který před nimi odmítá tramvajovou zastávku, jak je naplánováno v projektu.

„Nikdy v historii tam nebyla a velmi by omezila provoz několika podnikání, kterých je v navrhované zastávce několik a jsou závislá na každodenním zásobování," vysvětlil Olomoučan, který si před ukončením jednání s městem nepřál zveřejnit jméno.

„Rekonstrukci samozřejmě vítám, jelikož stav třídy je kritický, jen nechápu, proč nebyla zachována stávající podoba zastávek. Technicky je to proveditelné a méně komplikované než přesun na nové místo," domnívá se.

Zruší zastávku úplně?

Podle informací Olomouckého deníku může být problém i v tom, že o přesunu rozhodl stavební úřad, ačkoli k tomu nemá kompetence.

„Mohu potvrdit, že se na město obrátil vlastník nemovitostí bezprostředně dotčených zastávkou U Dómu ve směru do centra se stížností na její plánované umístění. Pokud podá podnět k přezkumu dnes platného stavebního povolení souvisejícího s touto zastávkou, budeme se muset situací vážně zabývat," reagoval náměstek Žáček.

Pro Olomouc by to byla nepříjemná situace. Na závěry je ale možná ještě brzy.

„Někdo může v úřednickém postupu pochybit. Je to na základě odborného odhadu úředníka. Počkal bych na sofistikovanější rozbor. Je možné, že jde pouze o zdržovací taktiku. Pokud by město mělo přijít o dotace, těžko by jinde hledalo peníze na řešení problému, kdy Drážní úřad hrozí, že zavře tramvajový provoz," řekl opoziční zastupitel za hnutí ProOlomouc Pavel Grasse s tím, že výklad může být sporný.

Pokud by snad měla zastávka z projektu vypadnout, znamenalo by to pro věřící i turisty potíže.

„Pro starší návštěvníky katedrály a Arcidiecézního muzea by takové rozhodnutí mohlo představovat problém. Chceme proto vést další jednání a hledat řešení," uvedl mluvčí Arcibiskupství olomouckého Jiří Gračka.

Na komfort chodců nebyl čas 

Členové ProOlomouc se snažili rekonstrukcí dopravní tepny v centru pozměnit, protože se jim zdála málo vstřícná vůči chodcům.

„Podařilo se nám po jednání s policií vyhodit parkovací záliv u hospody Ponorka, kde se chodník zužoval pod metr, což je třeba pro matku s kočárkem vedoucí dítě velký problém. Potom se povedlo rozšířit chodník u rybárny, kde je i kavárna. Ulice by mohla začít žít. Není ale jasné, že to tak dopadne," upozornil Pavel Grasse.

Kromě policie totiž musí konečné úpravy schválit například drážní úřad, památkáři, stavební úřad a další instituce.

Na větší než kosmetické úpravy už není čas.

„Vzpomínám na únor 2015, kdy jsme poprvé jako hnutí požádali příslušného náměstka, aby řešil špatný stav dokumentace. Až po půl roce svolal široké jednání Filip Žáček, když nastoupil do funkce. Kdyby radnice k připomínkám nepřistupovala liknavě, mohli jsme dnes být v klidu," dodal Grasse.

Na letošní opravy tramvajových tratí ve Wolkerově ulici a na třídě Svobody má po třídě 1. máje příští či přespříští rok navázat rekonstrukce ulice 8. května. Město nyní pracuje na její projekční přípravě.