„Při 40 kilometrech je to jedna koruna, samozřejmě při tom zaokrouhlujeme," uvedla příklad mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.
Přesně čtyřicetikilometrová vzdálenost po železnici je pro představu mezi Olomoucí a Lukavicemi na Šumpersku, kde je základní cena děvetapadesát korun.
Pokud například cestující pojede z Olomouce do Prahy a nevyužije žádných slev ani nabídek, zaplatí místo současných 220 korun o šest korun navíc.
U společnosti RegioJet ho otevřená jízdenka přijde na 220 korun, LEO Express nabízí svezení v základní cenové třídě od 108 do 268 korun.
Lidem se rostoucí ceny příliš nelíbí a to i v případě, že se jich netýkají.
„Je to nepořádek, že se furt zdražuje. Jako bývalému železničářovi, který jezdí zadarmo, by mi to sice mohlo být jedno, ale není. Sleduju to. A co jsem četl, tak železničárů, co s tím nesouhlasí, je hodně," řekl sedmdesátiletý Jaroslav Mikloš z Olomouce.
Se svým názorem není sám, podobně to vidí třeba studenti.
„Jezdím na frekventované trase Olomouc – Brno a navýšení ceny považuji za další z hřebíčků do rakve, kterou si České dráhy stloukají. Myslím, že lidé zareagují. Už teď jsou ČD pomalejší a dražší než ostatní typy dopravy, ať už té autobusové či spolujízd organizovaných přes internetové servery," prohlásil Petr Holub z Olomouce, posluchač univerzity v Brně.
Na druhou stranu, nárůst je o několik korun a někdo nad tím jen mávne rukou.
„Jezdím každý týden z Olomouce směrem na Horní Lideč a zdražení mi až tak nevadí. Mám u Českých drah zařízenou slevu, platit budu víc asi o tři koruny," zhodnotil navýšení Jaroslav Marušík.
České dráhy zdražují, protože jim rostou náklady – dražší je nafta, elektřina, poplatky za dopravní cestu.
„Vzhledem k rozsahu dopravy, kterou zajišťujeme, se může jednat o meziroční nárůst nákladů až o půl miliardy korun. Jen za dopravní cestu, která podraží od poloviny příštího roku, zaplatíme Správě železniční dopravní cesty o 135 milionů více než letos. Také pořád nevíme, jak se pohne DPH," vysvětlila Kateřina Šubová.
„Pouze část těchto zvýšených nákladů přitom můžeme požadovat od objednatelů, zbytek je nutné pokrýt z vnitřních úspor a především nárůstem tržeb od cestujících," uvedla mluvčí. „Zvýšení cen není nijak dramatické, snažíme se, aby dopad na cestující byl minimální," doplnila.
Jak dodala, ceny ostatních nabídek včetně aplikací na InKartách a Kilometrické banky (2100 Kč za 2000 kilometrů) zůstávají na stejné úrovni. Změnou projdou jen názvy jízdenek, aby se v nich cestující lépe orientovali.
Nové jízdní řády
Změny názvů nabídky ČD:
SONE+ se nově nazývá Skupinová víkendová jízdenka
ČD Promo – Akční jízdenka
Sporotiket – Včasná jízdenka
ČD Net – Celodenní jízdenka