Vážné obvinění vznesla v těchto dnech olomoucká pobočka Hnutí Duha v souvislosti se stavbou takzvaného ekoduktu pro zvěř, jenž měl být součástí dálnice D 47 mezi Lipníkem nad Bečvou a Bělotínem.

Ekologičtí aktivisté prý mají důkazy o tom, že Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) proplatilo částku 91 milionů za dílo, které se ještě nezačalo stavět.

Zástupci dodavatele stavby – společnosti Skanska i ŘSD to ale odmítají.

Takzvaný ekodukt nebo také zelený most nedaleko Hranic byl vyprojektován jako speciální mostní objekt, určený pro migraci zvěře – od té drobné až po rysy či medvědy. Z jeho stavby ale nakonec sešlo.

„Máme však v ruce faktury, které svědčí o tom, že za něj ŘSD proplatilo celkem 91 milionů korun,“ uvedl Miroslav Kutal z olomoucké organizace Hnutí Duha.

Jaké důkazy mají aktivisté k dispozici?

Podle svých slov disponují kopiemi pěti faktur a takzvaných zjišťovacích protokolů z roku 2008, které při stavbě dálnice D47 průběžně vystavovala společnost Skanska. Ta je dodavatelem díla.

„Na každé faktuře firma zřetelně uvádí, že požaduje uhradit také náklady, spojené s ekoduktem na šestadevadesátém kilometru. Převzetí části stavby svými podpisy stvrdili rovněž zástupci ŘSD,“ vysvětlil Kutal.

Zelený most podle něj nad dálnicí nestojí a ani nikdy nestál.

„Ekodukt byl podmínkou, kvůli níž ministerstvo životního prostředí s projektem dálnice před pěti lety souhlasilo. ŘSD ale od roku 2007 usilovalo o jeho zrušení, což se nakonec loni povedlo. To mu však nebránilo, aby mezitím proplácelo faktury za jeho fiktivní stavbu,“ konstatoval Kutal.

Aktivisté nyní podali na policii trestní oznámení pro podezření z podvodu.

„Žaloba nesměřuje ke konkrétní organizaci. Byla podána na neznámého pachatele,“ upřesnil Kutal.

Ředitelství silnic a dálnic prý Hnutí Duha potvrdilo, že společnost Skanska peníze obdržela.

Zástupci firmy Skanska ale nařčení odmítají a tvrdí, že bylo vše jinak.

Skanska: Nefakturovalo se nic, co nebylo provedeno

Součástí stavby mezi Lipníkem a Bělotínem bylo podle zadávací dokumentace vybudování mostu pro přechod živočichů přes trasu dálnice.

„V průběhu stavby ale rozhodl investor stavby – ŘSD ve spolupráci s ministerstvem životního prostředí a ekology, že dojde ke změně řešení přechodu živočichů a stavba mostu bude nahrazena takzvaným migračním koridorem, jenž bude navádět a převádět zvěř pod dálničním mostem. Rozhodnutí o změně vydalo ministerstvo v únoru letošního roku,“ shrnul mluvčí společnosti Skanska Leoš Verner.

Ještě před pozastavením výstavby mostu pro zvěř – takzvaného ekoduktu již společnost Skanska provedla část přípravných prací.

„V současnosti provádíme podle podmínek rozhodnutí ministerstva práce v rámci migračního koridoru. Společnost Skanska nevyfakturovala žádné práce, které by nebyly řádně provedeny a investorem odsouhlaseny,“ ubezpečil.

ŘSD: Platilo se řešení biokoridoru

Stejnou řečí mluví i zástupci Ředitelství silnic a dálnic.

„Co se týče fakturací společnosti Skanska, fakturováno bylo například sledování migrace živočichů, doplnění a aktualizace migrační studie, projekt a realizace naváděcích pásů, studie ekologické zátěže při realizaci ekoduktu, vybudování náhradních lokalit a úprava stávajících lokalit pro záchranné transféry, úprava migračních cest a pásů, vybudování náhradních lokalit, kabeláž pro komunikaci, oplocení a podobně,“ vyjmenovala mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Důvodem, proč se v uvedené faktuře vyskytuje slovo „ekodukt“ je ten, že se jednalo o schválené názvosloví v tendrové realizační dokumentaci, které po změnách nemá ustálený název a objevovalo se.

„Nicméně věcně se jednalo o položky, související s budováním a řešením budoucího migračního biokoridoru,“ ře­kla.