Odnikud nikam nevedoucí koleje položené v silnici znají olomoučtí řidiči třeba z místa za kruhovým objezdem u úřadu práce.
„Začali jsme tlačit, ať se s tím něco udělá. Jednak snižují komfort a hlavně způsobují výtluky. Přitom použít už nejdou, jsou odpojené. Je to slepá kolej, k ničemu, jako vlečky neexistují. Jen tam zůstaly," vysvětlil předseda komise městské části Nové Hodolany Evžen Horáček.
Odbor správy městských komunikací a MHD magistrátu v minulých dvou měsících jednal se zástupci majitele Prefa System.
„Vlastník nám přislíbil, že zbytek zrušené vlečky nechá odstranit letos v létě," sdělila vedoucí odboru Petra Pospíšilová.
Majitel dodá jednoduchý projekt bouracích prací a sežene povolení stavebního úřadu.
Projekt pak bude muset kvůli nutnému uzavření Vejdovského ulice ještě projednat s Dopravním podnikem města Olomouce a policií.
Brždění a menší komfort v tramvajích
V Jeremenkově ulici u sídla společnosti Dřevo Trust je situace podle úředníků složitější.
V místě nejsou vyjasněné majetkoprávní vztahy, firma vlastní část vlečky na pozemku města.
„Bývalá vlečka napříč ulicí Jeremenkova zde existuje bez právního důvodu. Věřím, že se i tento problém podaří s vlastníky v dohledné vyřešit," dodala Petra Pospíšilová. Záležitostí se nyní zabývají na majetkoprávním odboru.
Zmizet má i torzo vlečky v Hodolanské ulici, kde se navíc kříží s tramvajovými kolejemi.
„Křížení u společnosti Auto Čechák je v současné době již nepotřebné, protože vlečka je zrušená. V místě křížení naší tratě s železnicí musí tramvaje zpomalovat na rychlost 10 kilometrů za hodinu a dochází také ke snížení komfortu cestování otřesy, které vznikají během přejezdu," řekla mluvčí olomouckého dopravního podniku Martina Krčová.
Práce na odstranění budou znamenat výluku tramvají mezi hlavním nádražím a Pavlovičkami. Původní odhad byl, že křížení zmizí v červenci.
„Pravděpodobně ale dojde k posunutí termínu na podzim tohoto roku. Přesný termín zahájení stavby a délka výluky zatím není stanovena," doplnila mluvčí.
Zpomalit předpisy nenařizují
Pokud staré vlečky z ulic zmizí, bude to pro řidiče znamenat hlavně hladší jízdu. Předpisy totiž zpomalení nenařizují.
„Značka pro vlečkový přejezd už neexistuje dlouho, zrušené byly v roce 2001. Musela by tam být značka železniční přejezd. Pokud není v místě kříž, nebere se to jako přejezd, i když koleje po bývalé vlečce zůstaly," komentoval pravidla silničního provozu majitel olomoucké autoškoly Jiří Mariánek.
Pokud u vlečky není značka, jako by tedy podle předpisů v cestě koleje neležely.
„Jen je dobré dát pozor na podvozek, zpomalit kvůli autu. Jestliže to ale značeno není, o přejezd nejde," dodal instruktor.