Soupravami poháněnými elektřinou by se mezi Šumperkem a Kouty mohli první cestující svézt od poloviny prosince příštího roku.
Veřejnou zakázku na elektrifikaci devatenáct kilometrů dlouhé trati vypsal Svazek 20. listopadu.
„Vítěz by měl být vysoutěžený v lednu příštího roku, do konce září příštího roku by měla být celá trať elektrifikovaná," sdělil předseda Svazku obcí údolí Desné Pavel Žerníček.
Zakázka v předpokládané hodnotě 393 milionů korun bude zahrnovat nejen výstavbu sloupů podél trati a natažení trolejového vedení.
V Loučné-Filipové vznikne měnírna pro napájení trolejí elektřinou. V Loučné rovněž stavbaři vybudují dopravnu, v níž se budou křižovat vlaky.
Na tratích soukromé Železnice Desná zatím cestující přepravují motorové vozy. Od podzimu příštího roku má být trať do Koutů nad Desnou elektrifikovaná. Autor: DENÍK/Petr Krňávek
Do Šumperka už za 19 minut
Rekonstrukcí projde zabezpečovací zařízení stanic i přejezdů, o odjezdech vlaků budou cestující informovat nové elektronické tabule.
Všechna nástupiště na trati stavební firma upraví na bezbariérová a prodlouží je na potřebnou délku devadesáti metrů.
Jen malé zásahy budou naopak nutné do kolejí a výhybek. Ty jsou v dobrém technickém stavu.
„Za celou dobu existence Železnice Desná se totiž prováděla jejich pravidelná údržba," vysvětlil Pavel Žerníček.
Od elektrifikace podhorské trati si její zastánci slibují rychlejší a přímé spojení údolí Desné s centrem kraje. To pomůže nejen turistickému ruchu, ale i místním obyvatelům při cestování za prací.
„Pokud vše vyjde a přejezdy a různé úseky trati budou umožňovat jízdu vyšší rychlostí, zkrátí se doba cestování z Koutů do Šumperku z pětatřiceti minut až na devatenáct. V tu chvíli se obyvatel Koutů, kde není práce, dostane za hodinu do Mohelnice nebo Olomouce," řekl Pavel Žerníček.
Přímé spoje do Olomouce
Krajský koordinátor veřejné dopravy (KIDSOK) již v souvislosti s elektrizací Železnice Desná připravuje nový dopravní model.
Na trati mezi Šumperkem a Kouty je navrženo čtrnáct párů osobních a čtyři páry spěšných vlaků.
Do Koutů mají zajíždět moderní jednotky RegioPanter, které v současnosti končí jízdu v Šumperku.
Podle ředitele organizace KIDSOK Jaroslava Tomíka je cílem co nejvíce využít vlaky pořízené z evropských dotací a zvýšit komfort dopravy.
„Vlaky dotované z evropských operačních programů mají v Šumperku odstávku, je škoda jich nevyužít. V prokladech se dostanou do Koutů. Samozřejmě některé z nich budou přímé do Olomouce a Nezamyslic," řekl Jaroslav Tomík.
Podle vedení Svazku i krajského koordinátora dopravy bude snahou převést co nejvíce cestujících ze silnic na železnici. V současnosti nejsou výjimečné situace, kdy autobusy a vlaky jezdí v údolí Desné v soubězích.
Ze železnice by se měla stát páteř dopravy v celé oblasti. V některých případech tak budou například cestující z autobusů přestupovat na přímé vlaky do centra kraje.
Vlakem podél Desné už 110 let
Vlaky jezdí po železnici ze Šumperku do Koutů sto deset let.
Trať v roce 1997 poničily katastrofální povodně. O její obnovu se zasloužit Svazek obcí údolí Desné, který dráhu převzal do svého majetku.
Kromě úseku Šumperk – Kouty je součástí Železnice Desná také odbočka z Petrova do Sobotína. S její elektrifikací se nepočítá, i nadále zde budou jezdit motorové vozy.
Většinu nákladů na elektrifikaci Železnice Desná uhradí dotace z Evropské unie, zbytek zaplatí stát.