Soupravami poháněnými elektřinou by se mezi Šumperkem a Kouty mohli první cestující svézt od poloviny prosince příštího roku.

Veřejnou zakázku na elektrifikaci devatenáct kilometrů dlouhé trati vypsal Svazek 20. listopadu.

„Vítěz by měl být vysoutěžený v lednu příštího roku, do konce září příštího roku by měla být celá trať elektrifikovaná," sdělil předseda Svazku obcí údolí Desné Pavel Žerníček.

Zakázka v předpokládané hodnotě 393 milionů korun bude zahrnovat nejen výstavbu sloupů podél trati a natažení trolejového vedení.

V Loučné-Filipové vznikne měnírna pro napájení trolejí elektřinou. V Loučné rovněž stavbaři vybudují dopravnu, v níž se budou křižovat vlaky.

Na tratích soukromé Železnice Desná zatím cestující přepravují motorové vozy. Od podzimu příštího roku má být trať do Koutů nad Desnou elektrifikovaná.

Na tratích soukromé Železnice Desná zatím cestující přepravují motorové vozy. Od podzimu příštího roku má být trať do Koutů nad Desnou elektrifikovaná. Autor: DENÍK/Petr Krňávek

Do Šumperka už za 19 minut

Rekonstrukcí projde zabezpečovací zařízení stanic i přejezdů, o odjezdech vlaků budou cestující informovat nové elektronické tabule.

Všechna nástupiště na trati stavební firma upraví na bezbariérová a prodlouží je na potřebnou délku devadesáti metrů.

Jen malé zásahy budou naopak nutné do kolejí a výhybek. Ty jsou v dobrém technickém stavu.

„Za celou dobu existence Železnice Desná se totiž prováděla jejich pravidelná údržba," vysvětlil Pavel Žerníček.

Od elektrifikace podhorské trati si její zastánci slibují rychlejší a přímé spojení údolí Desné s centrem kraje. To pomůže nejen turistickému ruchu, ale i místním obyvatelům při cestování za prací.

„Pokud vše vyjde a přejezdy a různé úseky trati budou umožňovat jízdu vyšší rychlostí, zkrátí se doba cestování z Koutů do Šumperku z pětatřiceti minut až na devatenáct. V tu chvíli se obyvatel Koutů, kde není práce, dostane za hodinu do Mohelnice nebo Olomouce," řekl Pavel Žerníček.

Přímé spoje do Olomouce

Krajský koordinátor veřejné dopravy (KIDSOK) již v souvislosti s elektrizací Železnice Desná připravuje nový dopravní model.

Vlak ČD RegioPanter jezdí mezi Olomoucí a NezamyslicemiNa trati mezi Šumperkem a Kouty je navrženo čtrnáct párů osobních a čtyři páry spěšných vlaků.

Do Koutů mají zajíždět moderní jednotky RegioPanter, které v současnosti končí jízdu v Šumperku.

Podle ředitele organizace KIDSOK Jaroslava Tomíka je cílem co nejvíce využít vlaky pořízené z evropských dotací a zvýšit komfort dopravy.

„Vlaky dotované z evropských operačních programů mají v Šumperku odstávku, je škoda jich nevyužít. V prokladech se dostanou do Koutů. Samozřejmě některé z nich budou přímé do Olomouce a Nezamyslic," řekl Jaroslav Tomík.

Podle vedení Svazku i krajského koordinátora dopravy bude snahou převést co nejvíce cestujících ze silnic na železnici. V současnosti nejsou výjimečné situace, kdy autobusy a vlaky jezdí v údolí Desné v soubězích.

Ze železnice by se měla stát páteř dopravy v celé oblasti. V některých případech tak budou například cestující z autobusů přestupovat na přímé vlaky do centra kraje.

Vlakem podél Desné už 110 let

Vlaky jezdí po železnici ze Šumperku do Koutů sto deset let.

Trať v roce 1997 poničily katastrofální povodně. O její obnovu se zasloužit Svazek obcí údolí Desné, který dráhu převzal do svého majetku.

Kromě úseku Šumperk – Kouty je součástí Železnice Desná také odbočka z Petrova do Sobotína. S její elektrifikací se nepočítá, i nadále zde budou jezdit motorové vozy.

Většinu nákladů na elektrifikaci Železnice Desná uhradí dotace z Evropské unie, zbytek zaplatí stát.