V pořadí již druhé setkání historických automobilů Wikov mělo i své časové opodstatnění.

„Akce byla pojata jako pocta zakladatelům bývalých prostějovských továren na stroje Wichterle & Kovářík a bývalé automobilky Wikov,“ přiblížil předseda pořádajícího sdružení Industria Wichterlensis Stanislav Brácha.

„Bylo tomu tak proto, že v roce 2011 uplyne šedesát let od úmrtí Lamberta Wichterleho, hlavního vyjednavače při jednáních o fúzi firem F. Wichterle a F. & J. Kovářík,“ vysvětlil Brácha. Součástí akce bylo i položení věnců na hroby zakladatelů továrny, vzpomínková jízda, která projela třeba Dobrochovem, Otaslavicemi nebo Plumlovem nebo party na zahradě u Wichterleho vily v Prostějově.

Na Hanou ale nedorazily jen „Wikovky“. Jako čestní hosté byli pozváni sběratelé automobilů dalších meziválečných československých značek. K vidění tak byly vozy Praga, Laurin & Klement, Škoda, Tatra, Aero nebo Jawa.

„Je to moc příjemné, že se můžeme podívat na veterány přímo tady na náměstí, syn je z toho u vytržení,“ komentoval setkání veteránů sedmatřicetiletý Michal z Prostějova, zatímco jeho sedmiletý syn Patrik prohlížel limuzínu Wikov 35.

„Já si pak říkám, že je celkem škoda, že většina těchto značek už definitivně zanikla,“ dodal.

„Wikov je aristokrat mezi vozy!“

S tímto názorem souhlasili prakticky všichni, kdo na sraz dorazili. Ti prostějovští pak vzpomínali zejména na slávu firmy Wikov, která byla ve své době největší strojírenskou firmou na výrobu zemědělských strojů v Československu. Mezi vystavenými exponáty tak nechyběla například mlátička Wikov, jež na trh přišla v roce 1939. Právě stroje jsou v myslích, ale i domácnostech na Prostějovsku stále živé.

„Nedávno jsme si koupili motor Wikov z čehovického mlýna. Měli tam celkem tři, ale než jsme pro ně stihli dojet, dva se okamžitě prodali,“ řekl pětadvacetiletý Filip z Otonovic. I to je potvrzení faktu, že stroje Wikov byly vyhlášeny svojí trvanlivostí. V roce 1924 pak začala továrna vyrábět i automobily. Její limuzíny měly tak skvělou pověst, že se jim říkalo československý Rolls-Royce, což charakterizoval i známý reklamní slogan: „Wikov je aristokrat mezi vozy!“

Podobně jako aristokrat dopadla bohužel továrna Wikov po únorovém převratu v roce 1948, kdy byla znárodněna a stal se z ní podnik Agrostroj Prostějov.

Wikov Honoratus OBRAZEM

#nahled|https://g.denik.cz/59/95/wikov_veterany_prostejov_020711_2_denik-galerie.jpg|https://g.denik.cz/59/95/wikov_veterany_prostejov_020711_2.jpg|Wikovky v Prostějově#
#nahled|https://g.denik.cz/59/95/wikov_veterany_prostejov_020711_9_denik-galerie.jpg|https://g.denik.cz/59/95/wikov_veterany_prostejov_020711_9.jpg|Wikovky v Prostějově#
#nahled|https://g.denik.cz/59/95/wikov_veterany_prostejov_020711_1_denik-galerie.jpg|https://g.denik.cz/59/95/wikov_veterany_prostejov_020711_1.jpg|Wikovky v Prostějově#
#nahled|https://g.denik.cz/59/95/wikov_veterany_prostejov_020711_10_denik-galerie.jpg|https://g.denik.cz/59/95/wikov_veterany_prostejov_020711_10.jpg|Wikovky v Prostějově#

Prostějovský deník|Propagujte i svojí stránku