Akutně opravit potřeboval například průtah Hrubou Vodou, místní částí Hluboček nedaleko Olomouce. Na zhruba kilometrový úsek mezi domovem seniorů a hotelem se v sobotu 6. března vydali silničáři v čele s Vladimírem Dimitrovem.

„Cesta je v dezolátním stavu, zasloužila by nový povrch,“ ukazuje vedoucí směny na praskliny v silnici třetí třídy. Právě kvůli nim vznikly výmoly a výtluky, kterých se teď jeho tříčlenná parta musí zbavit.

VIDEO: Oprava výtluků v Hrubé Vodě

Zdroj: DENÍK/František Berger

Olomoucký kraj „boduje“ v žebříčku známého celostátního projektu vymoly.cz, který pomáhá monitorovat aktuální stav silnic v České republice.  V kategorii Nejhorší výtluky patří úsekům v Olomouckém kraji 4., 10. a 26. místo:
4. místo – dlouhý úsek výtluků na „ohrozimské“ silnici mezi Prostějovem a Ohrozimí
10. místo – nebezpečný výtluk na dálnici ve směru na Olomouc za sjezdem Prostějov – střed
26. místo – výmol na výjezdu na Hradec Králové z rondelu u obchodního domu Globus  (Zdroj: vymoly.cz)

Díru je nutné nejdříve vyčistit od nečistot, mastnoty. Metly a lopaty v rukou silničářů postupně odstraňují vodu, kameny, písek či prach. Poté se na řadu dostává plynová bomba s hořákem.  „Povrch se musí důkladně vysušit,“ vysvětluje Dimitrov skrze respirátor na ústech. I silničáři pohybující se v terénu ho teď musí nosit.

První březnový víkend: policisté s vojáky v Olomouckém kraji hlídají dodržování opatření omezujících cesty mezi okresy
Policie v kraji: Děkujeme! O víkendu vrátili "jen" 175 aut

Jakmile plamen šlehající z dlouhého nástavce splní svůj účel, přináší pracovník SSOK z dodávky pytel a zasypává díru studenou asfaltovou směsí. Lopatou pak obsah pětadvacetikilového pytle rozprostře a zarovná.

Práci dokončí vibrační deska, která směs na bázi ředěného asfaltu zhutní. Trvá až tři dny, než výplň řádně vytvrdne, ovšem jezdit se přes ni může ihned.

Jedná se ale jen o provizorní řešení. Takto zalátané díry se dřív či později mohou v daném místě objevovat opakovaně, dokud nedojde k úplné rekonstrukci silnice.

Olomouc, křižovatka U Anči, 19. února 2021
U Anči je to děs! Silnice jsou ale jako řešeto všude

Asi dvacetiminutový proces je u konce, silničáři se přesunují k další rozbité části. Na daném úseku v Hrubé Vodě se zdrží celý den.

Kam Vladimír Dimitrov a spol zamíří příště, rozhodne dispečer podle vážnosti situace. Přednost dostávají velké díry ohrožující plynulost dopravy a silnice s větším počtem výmolů.

Bourání domu v Rooseveltově ulici kvůli stavbě tramvaje, večer 6. března 2020
Bourání na Nových Sadech: dům stojící v cestě tramvaji jde k zemi

Na podobné vysprávky letos vyčlenila Správa silnic Olomouckého kraje 81 milionů korun, o téměř 5 milionů více než loni.

S opravami se počítá například v úseku mezi Křivou, místní částí Dlouhé Loučky, až po hranici s Moravskoslezským krajem, na silnici II. třídy vedoucí z Ohrozimi přes Vícov do Stínavy na Prostějovsku anebo na silnici s označením III/01857, která slouží jako objízdná trasa kvůli realizaci mimoúrovňového křížení v přerovském Předmostí.

„Na Šumpersku a Jesenicku momentálně evidujeme zhruba 140 kilometrů významně poškozených úseků silnic,“ doplnil provozní náměstek SSOK Tomáš Vaida a zmínil mimo jiné devítikilometrovou část cesty II/312 u Hanušovic.

Stavební práce v Předmostí, 8. března 2021
Šňůry aut od Olomouce. Z Předmostí je obří staveniště, kdy bude hotovo?

V pořádku po zimě nejsou ani silnice I. třídy a dálnice. Neustálou péči potřebuje třeba D35 mezi Olomoucí a Mohelnicí.

„Údržba se musí vracet na již opravená místa, která nočním zamrzáním a denním táním opakovaně podléhají nepříznivým podmínkám spojeným se zatížením pod koly automobilů,“ uvedl Miroslav Mazal, mluvčí regionální pobočky Ředitelství silnic a dálnic ČR, která jenom do oprav loni investovala bezmála 600 milionů.

Za uplynulý únor její pracovníci opravili okolo tisícovky výtluků, použili při tom 19 tun asfaltových směsí.