Silničářům projekt tangenty vrátilo k přepracování ministerstvo životního prostředí.

Plánovaná trasa totiž zasahuje do ochranného pásma zdroje pitné vody pro mlékárnu Olma.

„Právě zpracováváme dodatečný geologický průzkum, snad se s ministerstvem dohodneme na nějakém náhradním řešení. Je to pro nás nepříjemná situace. Jsme v kontaktu s Olmou i s městem a hledáme co nejrychlejší řešení,“ ujistil ředitel olomoucké krajské správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martin Smolka.

Jestli to oddálí začátek stavby obchvatu v roce 2020, nedokáže zatím říct.

Vedení mlékárny, jež je součástí koncernu Agrofert, možnost obchvatu v ochranném pásmu odmítá.

„Jako vlastník pozemků obhospodařující tento vodní zdroj chceme zajistit jeho nedotčenost a plnou využitelnost pro další generace,“ vyjádřil se místopředseda představenstva Olmy Martin Krystián.

Podle Martina Krystiána z Olmy nelze při stavbě takového rozsahu vyloučit všechna rizika, která by mohla ohrozit bezpečné užívání vodního zdroje.

Zaslepení historické cesty na Sv. Kopeček

K nelibosti místních i památkářů má obchvat také přerušit historickou silnici z Chválkovic na Svatý Kopeček.

Obyvatelé Chválkovic požadují vybudování mostu nebo podjezdu.

„Kdyby neexistovala cesta, která spojuje Chválkovice a Samotišky, byli by lidé v Droždíně a na Svatém Kopečku odříznuti,“ vyjádřil se předseda komise městské části Chválkovice Bohumil Šíp.

Požadované změny mohou obchvat prodražit až o půl miliardy.

„Zpracovatelem projektu je město, které vymyslelo napojení o devět set metrů delší a bez světelné křižovatky. Chválkovice chtějí, ať se postaví lávka, ale my nemůžeme udělat obojí,“ dodal Martin Smolka.

Magistrát tvrdí, že jednání váznou.

„Je to nekonečný příběh. Snažíme se domluvit na schůzce s Ředitelstvím silnic a dálnic, ale pořád se to oddaluje,“ konstatoval minulý týden mluvčí města Michal Folta.

Východní obchvat uleví dopravě v Holici, Hodolanech, na Bělidlech, ve Chválkovicích a v Týnečku. Jeho stavba má trvat dva roky.