Další bezmála tři tisíce obyvatel města se přidalo do skupiny „Jsme proti zrušení nočních linek“ na internetové sociální síti Facebook.

Lidé se tak ani po osmi měsících nesmířili s tím, že od půlnoci do třech hodin se nemohou svézt ani tramvají, ani autobusem.

Olomoučanům se nelíbí především to, že musí při přepravě v noci využívat taxi služby nebo chodit pěšky. Podle nich to není ani ekonomické, ani bezpečné.

Například Petra Bendová, která se ke skupině proti rušení nočních linek na Facebooku připojila, si přeje, aby samospráva autobusy v noci do města opět vrátila.

„Měli by začít šetřit někde jinde. Jsme snad všichni boháči, abychom mohli jezdit po půlnoci taxíky?“ píše na stránkách Bendová.

Další člen skupiny s přezdívkou Majkl Ja je také proti omezování infrastruktury.

„Sám znám lidi, kteří chodí z práce pravidelně pozdě večer. Mají snad jezdit taxíkem? Do práce tak vůbec nemusí chodit, protože polovinu toho, co za den vydělají, by dali za taxi. Omezování infrastruktury tak zásadním způsobem je pro mě nepřijatelné. Komunální politici, kteří to prosadili, si musí uvědomit, že přijdou o voliče. Navrhuji proto nějakou protestní akci, například blokádu dopravy,“ podotkl.

Petici Hnutí Duha podepsalo osm set lidí

Obyvatelé stotisícového krajského a studentského města se v noci nedostanou domů nebo do práce už více než osm měsíců.

Hnutí Duha se proto rozhodlo připravit žádost o obnovení noční přepravy. Podpisy ji podpořilo přes osm set lidí. Při jejich sběru pracovníci ekologické organizace zjistili, že lidé si na tuto situaci stále nezvykli a hodnotí ji negativně.

„Více než šest set Olomoučanů a další stovka lidí z jiných obcí a měst, kteří zde studují či pracují, mají zájem, aby v Olomouci fungovala dopravní obslužnost i v noci. Požadujeme, aby se znovu zavedli spoje městské hromadné dopravy do podoby, v jaké byly v loňském roce. Noční spoje jsou standard i v jiných krajských městech České republiky,“ vysvětlila za Hnutí Duha Simona Horká s tím, že podpisové archy už organizace předala magistrátu.

Vrátí se příští rok noční linky?

Zareaguje radnice na nátlak obyvatel města a obnoví noční spoje alespoň v příštím roce?

„Nyní chystám žádost Olomoučanů na radu města. Chceme ji projednat a pokusit se rozpočet dopravního podniku na další rok nastavit tak, aby autobusy a tramvaje jezdily s drobnými úpravami jako v loňském roce, tedy před škrty,“ uvedl náměstek primátora Svatopluk Ščudlík.

Podle něj letos musela radnice na městské hromadné dopravě ušetřit dvanáct a půl milionu korun, z toho tři a půl uspořila díky omezení nočních spojů.

„Snad bude situace v příštím roce pro hromadnou dopravu v Olomouci příznivější,“ doplnil Ščudlík.

Radnice, která noční dopravu kompletně zrušila na začátku roku kvůli úsporám, v únoru přece jen obnovila dva spoje. Lidé tak mají možnost objet o čtvrt na čtyři město autobusem číslo 52, o čtyřicet minut později pak linkou 51.

Změny se dotkly také linky číslo jedenáct na Svatý Kopeček nebo autobusu číslo 13 do Týnečka. Z jízdního řádu také zmizela linka 31, 34, 53 a také spoje tramvajové linky číslo 1 po jedenadvacáté hodině.

To se nelíbilo lidem, kteří pracují v obchodním centru na Horním Lánu, a proto na začátku letošního roku sepsali petici. Důvodem bylo, že při cestě večer z práce mají problém stíhat další spoje. Změny se však petenti nedočkali.