„Pod stromečkem se sešly dvě úplně stejné stavebnice Lego. Jedno autíčko jsem vzala a bez problémů jsem se domluvila na vrácení peněz. Ty mi pošlou na účet. Byli velmi vstřícní,“ chválila pracovnice informačního centra supermarketu Pavlína Foltysová z Litovle.

Výměna pejsků

Z Lutína se v pondělí ráno kvůli vánočnímu dárku pro dcerku vydala do stejného obchodního centra i Soňa Zejdová. „Plyšový pejsek bohužel nefunguje. Problém je, že se nám podařilo vyhodit účtenku,“ vysvětlovala prodavačkám a moc nevěřila, že se podaří hračku vyměnit.

„Víte, kdy přesně jste hračku kupovala? Tak to zkusíme najít v počítači,“ dala ženě naději a přistoupila k technice, kde v uvedený den hledala číslo zboží. „Máte štěstí!“ usmála se na maminku a druhá prodavačka vyměnila zákaznici nefunkčního plyšáka za funkčního.

„Byli skvělí! Dcera bude moc ráda. A já jsem taky,“ odcházela s neskrývanou radostí žena směrem na parkoviště.

Musí být originálně zabalený

V obchodních centrech v pondělí zákazníky s nevhodnými nebo nefunkčními dárky neodmítli. Ti, kteří se v pondělí do obchodu nedostali a mají s dárkem stejný problém, nemusejí spěchat.

„Pokud je dárek nepoškozený, v původním balení a s visačkami, do třiceti dnů vrátíme peníze,“ uvedla pracovnice jednoho z hypermarketů. V jiném mají zákazníci na vracení dárků dva týdny. „Musí být originálně zabalený,“ zdůraznila pracovnice informačního centra.

Podle mluvčího Sdružení obrany spotřebitelů Jana Votočky zákazníci nemají v kamenném obchodě na výměnu zboží či vrácení peněz nárok.

„U zboží zakoupeného v kamenném obchodě není ze zákona právo požadovat jeho výměnu nebo vrácení peněz. Jedině v případě, že to prodejce přímo dopředu garantuje, na účtence nebo někde vyvěšeno v prodejně, že zakoupené zboží je možné do sedmi dnů vrátit nebo vyměnit,“ informoval SOS-Sdružení obrany spotřebitelů Jan Votočka.

Nakupování po internetu?

Naopak při nakupování prostřednictvím internetu naopak ze zákona platí povinnost možnosti vrácení či výměny zboží do čtrnácti dní od jeho dodání. „V tomto případě je jasně dáno, že zákazník má do čtrnácti dní právo odstoupit od smlouvy bez uvedení důvodu a bez sankce jemu účtované. Nejvhodnější je zaslat odstoupení písemně a na dodejku na adresu internetového obchodu. Je důležité, aby odstoupení dostal prodejce do dvou týdnu, nestačí, aby v té době bylo odesláno. Musí ho dostat,“ radit mluvčí.

Nově platí, že internetový zákazník má právo nejen na vrácení kupní ceny, ale i poštovného a balného.

V případě povánočních slev, které v těchto dnech začali nabízet obchodníci, poukázal mluvčí Votočka na to, že i na zboží ve citelné slevě se vztahuje dvouletá záruční sleva stanovena zákonem. Zákazníci by se proto neměli nechat oklamat. „Stále se objevují pokusy zkracovat lhůty u zboží ve slevě, ale vždy platí klasická dvouletá záruka,“ dodal mluvčí.