Starostové s nimi často vyjednávají dlouhé měsíce, často k dohodě nedojde vůbec. Olomoučané už kvůli tomu přišli o cyklostezku na přírodní koupaliště Poděbrady, zdržuje se také výstavba bezpečných cyklotras v několika vesnicích na Olomoucku.

Město Olomouc připravovalo výstavbu nové cyklostezky na přírodní koupaliště Poděbrady, z tohoto záměru však nakonec úplně sešlo.

„Po více než čtyřech letech neúspěšných jednání se soukromými majiteli pozemků jsme od této investiční akce odstoupili. Podle znaleckých posudků byla odpovídající cena za metr čtvereční 33 korun, někteří vlastníci však žádali až tisícikorunu. Nabídli jsme jim 300 korun za metr. Část ze zhruba deseti majitelů tamních polností to odmítla, část nezareagovala vůbec. Rada města proto rozhodla, že tuto cyklostezku budovat nebudeme,“ sdělil mluvčí olomouckého magistrátu Ivan Rašťák.

Při vyjednávání s majiteli pozemků pod budoucí cyklostezkou z Uničova do Medlova je zatím neúspěšná také uničovská radnice. Zatímco obec Medlov na svém katastru bezpečnou cyklotrasu vybuduje už příští rok, městu Uničov se zatím potřebné polnosti vykoupit nepodařilo.

„Zatím je to ve fázi, kdy vlastníci nejsou ochotní je prodat ani o prodeji jednat. Dokud se tento problém nedořeší, nemá cenu investovat do projektové dokumentace, byly by to vyhozené peníze,“ sdělil mluvčí uničovské radnice Marek Juráň.

To, kdy se věci pohnou k lepšímu zatím proto nedokázal ani odhadnout. „Několikrát jsme vlastníky vyzvali, aby se vyjádřili k tomu, zda parcely prodají nebo ne. Žádali jsme je také o vyjádření k nabídnuté ceně, ale k žádné dohodě ještě nedošlo. V minulosti jsme už podobné problémy řešili na trase Uničov-Střelice. Také tam trvala jednání s vlastníky pozemků několik let a dlouho nebylo možné cyklostezku prodloužit o další úsek,“ vzpomněl Juráň.

Odkoupit pozemek je stále složitější

Se získáváním pozemků však mají stále častěji problémy také obce z Olomoucka. Jednání o výkupní ceně se táhnou například v Lutíně, který chystá cyklostezku do Třebčína. Na jaře obec majitelům polností nabídla 40 korun za metr, na to však zhruba polovina z jedenácti vlastníků nepřistoupila.

„Jeden z nich žádal dokonce dva tisíce korun za metr. Zastupitelé a rada obce tuto záležitost znovu projednala. V těchto dnech jsme zahájili druhé kolo vyjednávání, občanům teď za metr čtvereční nabízíme 100 korun. To je maximum, na které můžeme přistoupit. Stavba cyklostezky dlouhé necelý kilometr totiž bude stát 1,7 milionu korun,“ uvedl starosta Antonín Bábek (nez.).

Radní Lutína rozhodli o tom, že stokoruna za metr je cena konečná a v budoucna se už nebude navyšovat. „Pokud někdo obci pozemek na cyklostezku neprodá, nezbyde nám než upravit projekt. Nějak už si s tím budeme muset poradit, chceme, aby naši občané měli možnost využívat bezpečnou trasu pro kolaře,“ poznamenal Bábek.

Litovelská radnice teď připravuje výkup pozemků pro budoucí cyklostezku z Rozvadovaic do Unčovic. O cenách město vede individuální jednání. „Obvykle se s majiteli dohodneme, protože to většinou bývají místní obyvatelé a mají pochopení pro veřejně prospěšné cyklotrasy, které budou sloužit ostatním občanům,“ řekl tajemník Radovan Vašíček.

V Olomouci chtějí problémům předejít

Olomoucký magistrát, který v příštím roce připravuje vybudování nové in-line stezky v Hejčíně, se už dokonce snaží problémům se soukromými vlastníky a zdržení stavby předejít.

„Na zhruba třicet metrů dlouhém úseku musíme stezku zúžit až na jeden metr, aby nás to časově neomezovalo. Zároveň budeme s vlastníky jednat o budoucím odkoupení pozemků. Také v lokalitě Chválkovické paseky musíme jeden z úseků in-line stezky zúžit na dva metry, abychom se vyhnuli složitému jednání o výkupu pozemků. S realizací se tam počítá až v roce 2010. Obě stezky přijdou na celkem třicet milionů korun,“ dodal Rašťák.