„Vlakem jsem dojížděla do škol a do zaměstnání osm let. Odradila mě ta věčná zpoždění, nejdéle jsem na spoj čekala téměř hodinu. Zpoždění deset až patnáct minut je přitom naprosto normální,“ uvedla. A služeb Českých drah zatím znovu využívat nehodlá. „Ani lepší cena při měsíční jízdence mě rozhodně nepřiměje znovu jezdit vlaky,“ doplnila důrazně. Jedním z důvodů jsou třeba opilí spolucestující. „V autobusech je řidič vykáže nebo alespoň okřikne, ve vlacích jsem to od průvodčích ještě nezažila,“ upřesnila.

Na obhajobu průvodčích však říká, že je lidé často a neprávem napadají právě za zpoždění. „To je problém vedení, ne jejich,“ říká. Pro potvrzení o zpoždění si však při pohledu na frontu při jejich výdeji raději ani nechodila. „Spěchala jsem do práce a nechtěla ještě dlouze čekat, než na mě přijde řada,“ vysvětlila. A co říkají cestující na služby Českých drah mezi Prostějovem a Olomoucí na olomouckém hlavním nádraží? Silvie Mazalová cestující v tomto úseku pravidelně si také stěžuje na věčná zpoždění vlaků, vadí jí i zmatky na dráze.

Markéta Soušková včera ráno právě řešila hodinové zpoždění spoje. „Jezdím převážně pendolinem, to je přesné, ostatní rychlíky jsou hrůza,“ tvrdila rozladěně. „Biedne,“ shrnula stručně svoje zkušenosti i Alžbeta Bašková, mladá žena ze Slovenska. Podle ní na Slovensku, na rozdíl od našich drah, jezdí vlaky mnohem přesněji, za zpoždění se dráhy omlouvají a vracejí peníze. Podobné byly i názory dalších cestujících. „Vůbec nejsem spokojena, trať Olomouc – Vrbátky jezdím denně už pětatřicet roků a zdá se mi to čím dál horší. Věčná zpoždění a mizerná hygiena,“ shrnul další cestující. „Raději si s sebou beru peníze na taxíka,“ poznamenal i muž středních let.

Skupinky cestujících včera kolem osmé hodiny ranní přebíhaly mezi stanovišti prostějovského nádraží pro odjezd vlaků, na informační tabuli byla nesprávně označená kolej. Strojvedoucí pro zaneprázdněnost odmítal komentář k situaci, vlakvedoucí už byl sdílnější. „Je to jednokolejka, vlaky na sebe musí čekat,“ říká. „Lidé jsou na nás naštvaní, zpoždění vlaků se promítají negativně i do práce zaměstnanců drah,“ dodal.

Vysvětlení jednoho ze zpoždění na trati Prostějov - Olomouc podal pouze tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Vlak, který měl podle jízdního řádu vyjíždět krátce po osmé z Prostějova, má přitom denně zpoždění 5 až 20 minut. „Hlavním důvodem jsou stavební práce na trati, které souvisejí mimo jiné s výlukou v železniční stanici Opava východ, dále s úsekem Zábřeh na Moravě – Červenka i s hustou sítí osobních vlaků,“ upřesnil Kubala. Situace by se podle mluvčího měla „… s pomalým ukončením stavebních prací zlepšit“.