Zástupce ředitele odboru osobní dopravy Petr Holánek z Českých drah (ČD) uvedl, že omezení bude plošné. „Neznamená to, že by se rušily některé trati, pouze nebudou jezdit vlaky v době, kdy nebyly vytíženy. Ve špičce budou jezdit jako dosud,“ vysvětlil Holánek.
I když jde pouze o jednostranný úmysl ze strany ČD, Jaroslav Tomík z krajského odboru dopravy jej přivítal. „Spojení se nezmění, doprava jen bude efektivnější,“ řekl.
Letos kraj ČD poskytl na dokrytí rozdílu mezi výnosem z prodeje jízdenek a skutečnými náklady na regionální dopravu 305 milionů korun.
Jízdní řád začne platit, přestože dráhy dosud nemají s krajským úřadem podepsánu smlouvu o krytí ztráty. Ta je podle Holánka zatím v jednání. Dráhy také s krajem stále vyjednávají o udělené pokutě za zpožďování vlaků, která činí 5,5 milionu korun. Dosud prý jim nebyla písemně zaslána.
Nový jízdní řád zavede navíc jeden večerní spoj z Olomouce do Moravského Berouna a v Olomouci a Přerově budou zastavovat také dva nové expresy mířící z Prahy do Luhačovic nebo Veselí nad Moravou.
Pendolino by mělo v novém jízdním řádu přijet z Olomouce do Prahy o sedm minut dříve. Komplikace naopak nastanou kvůli elektrifikaci trati Zábřeh-Šumperk, která začne v polovině června a v první etapě se dotkne úseku Zábřeh-Bludov.
„Během roku chceme také pokračovat v obnově vozového parku. Na tratích Olomouc-Uničov-Šumperk a Olomouc-Prostějov přes Senici na Hané budou jezdit další dvě soupravy Regionova,“ uvedla za ČD Luďka Hnulíková. Nově bude přes Přerov a Olomouc do Zábřehu jezdit také patrová klimatizovaná souprava CityElefant vypravovaná z Bohumína.
Od 9. prosince se změní také některé ceny jízdenek, kdy ČD přecházejí ze zónového na kilometrový tarif. Zároveň ale ruší příplatky ve vlacích typu InterCity a EuroCity a k tarifu E-liška zavádějí slevy. Jízdenka mezi krajskými městy tak může při nejvýhodnějším tarifu stát jen 35 korun, což bude platit například mezi Zlínem a Olomoucí.
PŘEČTĚTE SI DALŠÍ ZPRÁVY Z OLOMOUCKA