„Pendolino v 8.13? Obsazeno. Nemám jediné volné místo. Portáš? Ještě vás posadím. Pendolino zpět v 17.42 je už opravdu hodně plné, místa u sebe budeme chvíli hledat,“ projížděla v počítači obsazenost spojů z Olomouce do Prahy pracovnice informačního centra na hlavním nádraží v Olomouci.

Bylo pondělní dopoledne. Kdo o stříbrném víkendu plánuje cestu za adventní atmosférou a nákupy v hlavním městě a chce si pohovět ve vlajkové lodi Českých drah v exponovaném čase, měl už včera smůlu.

A s blížícími se svátky to nebude lepší. Dopravce však ujišťuje, že od čtvrtečního večera nasadí posilové spoje.

TIP: Výlet se 3 dětmi za 829 Kč, včetně MHD v Praze
Jde o skupinovou víkendovou jízdenku Českých drah a MHD Praha
Maximálně 2 dospělí a 3 děti do 15 let.
Rozhodující je věk cestujících, ne to, zda jde o členy rodiny, to se nezjišťuje
Skupinovou víkendovou jízdenkou lze cestovat všemi kategoriemi vlaků ČD, pouze do vlaků SC Pendolino je nutné předem zakoupit místenky.
Platí i o státních svátcích.
Na pejsky se skupinová jízdenka nevztahuje, nutno přikoupit.

Vlak vyšší kvality? Smáli jsme se

Své zažili cestující na hlavním koridoru mezi Prahou a Olomoucí už minulý týden.

Vyprávět může například Agáta Řezníková ze Zlína. Na jednodenní výlet do Prahy cestovala v sobotu 9. prosince. Místenky přitom pořizovala o tři dny dříve.

„Pendolino, co jede po osmé, bylo plné, tak jsme koupili místenky do Portáše, co vyjíždí o pár minut dříve. Dobře jsme udělali. V Pardubicích už lidé stáli a ve voze skoro nebylo k hnutí,“ popisovala ranní přesun do Prahy.

S předstihem raději myslela i na zpáteční cestu. Do Moravanu ještě zakoupila místenky. „Moc na výběr nebylo, tak jsme neváhali,“ vzpomínala.

Po příjemně stráveném dni v centru Prahy a s několika vánočními dárky v tašce zamířila Agáta Řezníková na hlavní nádraží, odkud v 18.55 odjížděl vlak až do Zlína.

Na tuto cestu dlouho nezapomene. Navzdory místenkám málem zůstala na peróně. Vagon číslo 766, jak měla uvedeno v rezervaci, hledala marně.

„Průvodčí nás poslal do 1.třídy, ať se usadíme na místa, která máme rezervována. Nacpanou uličkou jsme se postupně propasírovali ke kupé, abychom zjistili, že na sedadlech 85 a 86 sedí manželé ze Zlína – zaplatili si 1.třídu. Vedle naštěstí byla dvě místa, tak jsme je okamžitě zabrali,“ uvedla.

Cestující popisovala, jak lidé stáli na peróně a snažili se vměstnat do vlaku. Jiní se v uličce rozčilovali, že mají místenky a budou muset stát.

„Něco takového jsem ve vlaku zažila za komunistů. Když z reproduktoru zaznělo, že jedeme v rychlíku vyšší kvality, už jsme se vespolek jen smáli. Do vlaku jsme se všichni dostali a pohyboval se kupředu, co více jsme si mohli přát,“ dodala Řezníková.

Odškodné za obsazené sedadlo

Podle Český drah se něco takového stane mimořádně, když dojde k poruše vozu. V tomto případě se stalo, že místo vozu, dělený vůz 1. a 2. třída, jel celý vůz 1. třídy a místo jednoho vozu s kupé byl nasazen velkoprostorový vůz.

„První změna souvisela se změnou jízdního řádu, kdy kolem tohoto data dochází k přesunu vozů mezi jednotlivými domovskými stanicemi a přípravou na nový jízdní řád a druhá s poruchou plánovaného vozu, který nemohl být zařazen,“ reagovala mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.

„V takovém případě poskytneme cestujícímu náhradní místo, pokud je to možné. V přepravní špičce se však opravdu mohlo stát, že volná místa nebyla k dispozici, pak má cestující nárok na odškodné. Vrací se cena za zaplacenou rezervaci a navíc cestující obdrží odškodné ve výši pětinásobku poplatku za rezervaci - při ceně rezervace 35 korun je tedy odškodné 175 korun,“ informovala.

"Posílíme o tisíce míst"

Před Vánocemi podle Bezuchové nasadí dopravce posilové spoje.

„Posílíme řádově o tisíce míst k sezení navíc. Budeme posilovat jednotlivé spoje o vozy navíc,“ vzkázala mluvčí cestujícím, kteří se chystají do hlavního města už koncem tohoto týdne.

„Se začátkem přepravní špičky počítáme už během čtvrtečního večera, dále pak během pátku a tentokrát i soboty 23. prosince. Stejně hodláme posilovat i "posváteční" špičku 1. a 2. ledna,“ ujistila Bezuchová.