K tomu, aby se dalo cestovat vlakem s bicyklem, stačí pouze sledovat jízdní řád, ve kterém přepravu dvoukolého prostředku značí příslušný piktogram.

ČD vypravují v některých oblastech se zvýšeným zájmem o cykloturistiku také speciální cyklovlaky, případně posílují vybrané spoje.

„Nejznámější je vlak s názvem Cykloturistika, který jezdí od dubna do října každý víkend z Prahy do Slaného po trati nedaleko známé zříceniny hradu Okoř. Podobné speciálně upravené vagony pro cyklisty však jezdí i na šumavě, na Krušnohorskou Moldavu nebo z Liberce do Tanvaldu a dále do Harrachova a na dalších místech ČR,“ uvedl Petr šťáhlavský, mluvčí ČD.

Kolo se ve vlaku dá přepravit buď jako spoluzavazadlo za dvacet pět korun v jednom vlaku, či za padesát korun na celý den a pak v úschově během přepravy. Za zmíněnou druhou službu cestující zaplatí třicet korun v případě jedné cesty, šedesát pokud si zakoupí doklad na celý den.

Pokud turisté zatouží vyjet za české hranice, i v tomto případě mohou zvolit vlak.

„Denně lze přepravit kolo přímými vlaky do severního Německa, Bavorska, Rakouska, Polska na Slovensko, do Maďarska, ale také třeba do Nizozemí, švýcarska nebo Chorvatska,“ popsal Šťáhlavský. Přeprava bicyklu pro celou jízdu z nástupní až do cílové stanice bez ohledu na přestupy je za poplatek pět eur.

„V mnoha zemích, hlavně v Německu a Rakousku, je možná přeprava jízdního kola v dálkovém vlaku jen s rezervací,“ upozornil dále mluvčí ČD a poznamenal, že doklad zakoupený v ČR při cestě na Slovensko, platí pouze do výstupní stanice.

Pro další cestu na Slovensku je potřeba zakoupit přepravní doklady u Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Pro přepavu kola ze Slovenska do Česka pak platí obdobně vnitrostátní pravidla ZSSK.