Doprava by tak měla být plynulejší.

Řidiči rozhodnutí vítají, obávají se pouze neukázněných chodců.

Město za zbudování semaforů zaplatilo osm milionů korun, za zbytečnou investici je však nepovažuje.

Se současným dopravním režimem v přednádraží jsou řidiči spokojeni.

„Opět se ukázalo, že semafory jsou tady zbytečně. Žádné kolony, žádná dlouhá čekání ani když přijíždíte po vedlejší," zhodnotil dopravní situaci řidič Martin Pokorný z Olomouce.

Opatrně: z Masarykovy po vedlejší

Vypnutí semaforů uvítal i dopravní podnik, který provozuje autobusové a tramvajové linky. Také ten potvrdil, že veřejná doprava je nyní plynulejší.

Řidiči tramvají však musejí být opatrnější, linky jedoucí přes centrum totiž vjíždějí do křižovatky z vedlejší ulice.

Semafory v křižovatkách Jeremenkovy ulice s třídou Kosmonautů a Masarykovou třídou byly poprvé vypnuté letos v květnu, a to na popud policie.

Při jejich fungování totiž doprava ve špičkách kolabovala.

PSALI JSME: Semafory u olomouckého nádraží opět obživly. Řidiči nejásají

Úpravy lepší průjezd nepřinesly

Bývalé vedení města proto nechalo upravit jejich provoz a v křižovatkách přibyly také kamery, které měly pomoci lepší průjezdnosti.

„Servisní firma však ani po několika úpravách nedokázala zajistit lepší průjezdnost křižovatek a nedokázala zamezit tvoření kolon vozidel na příjezdových ramenech do křižovatky," sdělila Radka Štědrá, mluvčí olomouckého magistrátu.

Jedna z křižovatek v olomouckém přednádraží. Ilustrační foto

Město se tak nakonec přiklonilo i k názoru policie, která opakovaně požadovala vyřazení světel z provozu. A mimo provoz zůstanou semafory i nyní.

"Jediné co hapruje jsou chodci"

Dopravní situace uleví řidičům od čekání v kolonách, musejí však věnovat větší pozornost u přechodů pro pěší.

„Bohužel jediné, co tady hapruje, je neukázněnost chodců. Přechodů je tady hodně a někteří na ně vstupují hlava nehlava," poznamenal řidič Martin Pokorný.

Podle Miroslava Charouze by si pěší měli uvědomit, že jejich přednost není automatická.

„Jde především o bezpečnost a neexistuje žádná absolutní přednost chodců. Řidiči vozidel sice musí umožnit chodci bezpečné přecházení, ale chodec nesmí vstupovat do vozovky bezprostředně před jedoucí vozidlo," upozornil krajský koordinátor programu BESIP.

Dodal, že velká část lidí si také neuvědomuje pravidlo, které určuje, že chodec vždy musí dát přednost tramvaji.

Radnice: Nejsou to vyhozené miliony

Světelná signalizace se dělala v rámci poslední etapy rekonstrukce olomouckého přednádraží v roce 2010 a její pořízení přišlo na zhruba osm milionů korun.

Vedení města však tyto peníze za vyhozené nepovažuje.

„Signalizace i nyní, tedy v režimu blikající oranžové, dokáže sčítat zátěže v křižovatce a tyto údaje jsou měsíčně vyhodnocovány pro potřeby dopravního modelu pro město Olomouc," sdělila Radka Štědrá.

„Navíc je možné signalizaci zprovoznit a řídit dopravu dle nastalých podmínek a v případě potřeby bude využita k regulaci plynulosti dopravy, například při větších uzavírkách ve městě," dodala mluvčí Štědrá.

Zhasla i světla U Anči

Před dvěma lety nadobro zhasla světla na semaforech "U Anči" v olomoucké čtvrti Hejčín.

Signalizaci v křižovatce vedle železničního přejezdu nedaleko hejčínského gymnázia nechalo město vypnout na pokyn dopravního inspektorátu.

Důvodem bylo taktéž špatné nastavení, které průjezd křižovatkou spíš komplikovalo než usnadňovalo. Město a kraj zde přitom zařízení vybudovalo za zhruba pět milionů korun.