Trať má být první regionální dráhou v České republice, kde se rychlost zvýší až na 160 kilometrů v hodině.

Vlaky mezi Uničovem a Olomoucí by mohly jezdit jen 17 minut oproti stávajícím 37 minutám.

Podle Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC) by samotná stavba měla začít ke konci roku 2020.

Předpokládané investiční náklady na celé rameno Olomouc - Šumperk se pohybují kolem pěti miliard korun.

Rozhodnutí o umístění stavby v pátek zveřejnil Městský úřad ve Šternberku na úřední desce.

„Územní rozhodnutí na úsek Olomouc – Uničov bylo vydáno. Pokud nabude právní moci, bude vydávat Drážní úřad stavební povolení,“ informoval vedoucí stavebního odboru Robert Černocký.

SŽDC předpokládá, že stavební povolení nabude právní moci v polovině příštího roku.

„Samostatná stavba by měla začít ke konci roku 2020. Všechny termíny jsou předpokládané. Může je ovlivnit řada faktorů, například odvolání účastníků stavebního řízení či neúspěšných uchazečů o zakázku,“ sdělil Deníku mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

160 km/h na novém svršku

Elektrizace trati č. 290 Olomouc – Šternberk – Uničov – Šumperk je jedním z nejrozsáhlejších projektů elektrizace trati na Moravě.

Rozdělena byla na dvě části dlouhé třicet kilometrů: Uničov – Olomouc a Šumperk – Uničov.

Vzhledem k požadavku na zvýšení traťové rychlosti až na 160 kilometrů za hodinu bude kompletně zrekonstruován železniční svršek a spodek.

Bourání a přestavby nádraží

Ve všech stanicích a zastávkách se počítá s novými nástupišti, přístřešky pro cestující, novým informačním systémem i osvětlením stanic a přístupových cest.

Ve stanicích se bude bourat a stavět.

V Uničově je navržen nový objekt pro rozvodnu elektrické požární signalizace, navrženy jsou demolice některých objektů v Uničově i Bohuňovicích, kde ve stanici půjde k zemi sklad s ohledem na kolizi s novým kolejovým návrhem.

Rychlostí 160 kilometrů za hodinu zatím uhánějí vlaky na hlavních železničních koridorech. Na regionální trati se s touto rychlostí počítá mezi Olomoucí a Uničovem. Dál na Šumperk bude rychlost nižší.

Připravované spěšné vlaky umožní rychlé spojení z Uničova do Olomouce za 17 minut a ze Šternberku za 8 minut.

Mezi Šumperkem a Uničovem budou stavět všude. Urychlí se spojení z obcí Troubelice, Nová Hradečná, Libina a Hrabišín do Olomouce o 10 až 25 minut.

Nasadí RegioPantery?

Jaké pojedou soupravy na modernizované železnici, bude rozhodovat Olomoucký kraj.

Mohly by to být špičkové soupravy RegioPanter, které vozí cestující například mezi Kouty nad Desnou a Olomoucí.

"Nechtěli bychom staré vozy, které nejsou nízkopodlažní. Měly by být vybaveny informačním systémem, LCD monitory, klimatizací a zásuvkami a USB porty,“ uvedl náměstek hejtmana Jan Zahradníček (ANO).

„České dráhy v současné době připravují nákupy vozidel jak v motorové, tak elektrické trakci a budeme se snažit, abychom pro občany získali to nejlepší,“ dodal.

120 nových vlaků

České dráhy v srpnu vypsaly soutěž na 120 nových vlaků pro regionální linky.

Dodávka zahrnuje 60 moderních elektrických jednotek s kapacitou až 240 míst a stejný počet motorových jednotek s kapacitou až 120 míst.

„Vypsání těchto soutěží spadá do našeho plánu nabídnout krajům v případě uzavření smluv na zajištění dopravní obslužnosti po roce 2019 co nejrychleji moderní, bezbariérové vlaky vybavené audiovizuálním informačním systémem nebo wifi připojením k internetu,“ uvedl Pavel Krtek, předseda představenstva a generální ředitel ČD.