Lidé jako první pocítí přestavbu zchátralého podchodu, který spojuje vestibul nádraží a jednotlivá nástupiště.

O dalších omezeních, která se dotknou cestujících, bude Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) informovat postupně. Za rekonstrukci zaplatí SŽDC téměř dvě miliardy korun.

Pravděpodobně největší ostudou olomouckého železničního uzlu jsou v očích pasažérů omšelá nástupiště a zdevastovaný podchod.

„Celkově vypadají perony katastrofálně. V podchodu aby se člověk bál a když prší, jsou tam kaluže vody," řekl Miloslav Dosoudil, který pravidelně jezdí vlakem mezi Olomoucí a Šternberkem.

Právě oprava podchodu bude jednou z prvních, do které se stavebníci pustí.

„V současnosti probíhají přípravné práce, následně dojde k modernizaci podchodu," potvrdil Marek Illiaš, mluvčí SŽDC.

Během oprav podchodu budou lidé muset využívat při cestě k nástupištím druhé podzemní chodby, která propojuje přednádraží a parkoviště v Trocnovské ulici ve Starých Hodolanech.

Prezentační video Správy železniční doparvní cesty o rekonstrukci železniční stanice Olomouc. Zdroj: SŽDC

Nová nástupiště i mosty

Podle připraveného projektu mají být postupně zmodernizovaná všechna nástupiště.

„V kolejišti přibude i jedno nové ostrovní," sdělil mluvčí SŽDC Illiáš.

Rekonstrukce železniční stanice v sobě zahrnuje i opravu kolejí v délce třinácti kilometrů, třiaosmdesát výhybek a osm mostních objektů.

Dojde i na mosty v myší díře, U Podjezdu či v Černovíře nad železnicí vedoucí do Červenky a dále na Prahu.

Železniční stanice Olomouc se také dočká vylepšeného elektronického zabezpečovacího zařízení a informačního systému.

Za třináct panterů

Stavbu provede sdružení REŽOL, tedy společnosti OHL ŽS a Alpine Bau CZ, které nabídly při výběrovém řízení cenu 1,894 miliardy korun. Za takovou částku by se dalo pořídit například třináct vlaků Regio-Panter, které jezdí mezi Šumperkem a Zábřehem či mezi Nezamyslicemi a Prostějovem.

Původně investor vybral jiné sdružení firem, které nabídlo cenu ještě o něco málo nižší. Celou záležitostí se zabýval antimonopolní úřad, který upozornil na chyby na straně vybraného uchazeče. Nakonec SŽDC uzavřelo smlouvu s REŽOL. To vše odsunulo začátek stavby.

Konečná suma je o více než miliardu nižší, než předpokládal projekt. Podle Marka Illiáše jsou stavební společnosti ochotné minimalizovat své marže.

„Trend, kdy se jednotlivé stavby podaří vysoutěžit mnohdy i o desítky procent laciněji proti původním předpokladům, je pro SŽDC jednoznačně pozitivní. Nižší cena však v žádném případě neznamená také nižší kvalitu," přidal Marek Illiáš.

Rekonstrukce stanice je tématem nadcházejících mimořádných voleb. Lídr kandidátky ČSSD v Olomouckém kraji Roman Váňa podrobně sledoval přípravu této investiční akce.

„Jsem detailně informován od prvního náměstka hejtmana Aloise Mačáka, který se dlouhodobě zasazoval o zařazení rekonstrukce železničního uzlu v Olomouci do programu významných dopravních projektů." uvedl Roman Váňa s tím, že úspěšná realizace stavby bude jedním ze středobodů jeho zájmu v příštím období.