„Přijeli jsme z Nového Jičína. Všichni známí trhy chválí, hlavně pějí ódy na punč," poznamenala s úsměvem a kelímkem v ruce Lucie Brijarová.

Právě dobrá pověst patří podle magistrátu k nejlepší reklamě vánočních trhů.

Na to, aby si prošla trhy a zajímavá místa, stačí Lucii Brijarové s přítelem jeden den.

Ovšem počet těch, kteří si chtějí vánoční Olomouc užít déle, roste. Potvrzují to čísla radnice.

Takzvané pobytové balíčky totiž využívá stále více návštěvníků, zejména těch, kteří do města přijíždějí ze vzdálenějších koutů republiky, případně ze zahraničí.

„Letos jsme pobytových balíčků prodali zhruba sto padesát, což je o čtyřicet procent více než loni," upřesnila vedoucí oddělení cestovního ruchu magistrátu Karin Vykydalová. Radnici se osvědčilo, že balíčky nabízí přes cestovní kancelář provozovanou Sdružením cestovního ruchu Střední Morava, CK Moravia for you. Třídenní pobyt pro dvě osoby vychází nejlevněji na 2400 korun.

Zahájení vánočních trhů na Horním náměstí v Olomouci 22. listopadu 2015. Autor: DENÍK/Petra Pášová

Návštěvníků přibývá

O tom, že Olomouc dokáže uspět na poli cestovního ruchu, svědčí i dvě ocenění Agentury Czech Tourism. Jedno obdrželo město v minulém roce.

„Dostali jsme je právě za balíčky na podporu domácího cestovního ruchu," potvrdila Karin Vykydalová.

Růst návštěvníků u vánočních stánků na náměstích, jichž vyrostlo letos celkem 137, hlásí i organizátoři z Kulturní Olomouce.

„Každý rok lidí přibývá. Jezdí zájezdy, hlavně z okolí," potvrdil mluvčí obecně prospěšné společnosti Pavel Crhan.

Pokud se někdo ozve s kritickým hlasem, tak zaznívá zejména na přeplněnost náměstí.

„Možná jsme měli přijet spíš ve všední den, trhy jsme procházeli v neděli a k některým stánkům se skoro nedalo dostat," postěžovala si důchodkyně Marie Nečasová, která žije v Boskovicích na Blanensku.

Program? Občas s výtkami

Občas zazní i výtka směrem k programu, což se promítlo také v malém průzkumu, který provedla radnice.

„Z programu mě občas něco zaujalo, ale líbilo by se mi, kdyby občas vystoupili i známější umělci," řekla Olomoučanka Vlasta Kubíková.

„Akce není natolik komerční, abychom získali interprety zvučnějších jmen," připustil Pavel Crhan.

Organizátoři se podle něj snaží uspokojit všechny, volí nejrůznější žánry a každoročně převládá v programu vánoční tématika.