Stále proslavenější atrakce adventního období, která do historického jádra Olomouce láká zástupy místních a turistů, tak může i nemusí změnit "provedení" z posledních let. 

„V letošním roce vypíšeme nové koncesní řízení,“ sdělila mluvčí města Radka Štědrá.

O budoucím podobě Olomouckých vánočních trhů by se mělo rozhodnout nejpozději v létě.

Plánují vylepšení a novinky

O pořádání populárního jarmarku i v dalších letech bude usilovat společnost Kulturní Olomouc, která zajišťovala vánoční trhy v centru města celé desetiletí. Veřejnou zakázku vyhrála v roce 2010 i 2015. 

„Spolek má v plánu další vylepšení a novinky,“ potvrdil Deníku účast v konkurzu na příštího pořadatele předseda správní rady Petr Ilgner.

Jeho snaze mohou konkurovat stejní zájemci jako před deseti lety. Než výběrové řízení ovládla obecně prospěšná společnost Kulturní Olomouc, o organizaci adventního jarmarku v hanácké metropoli usilovaly další tři společnosti: ATP Agency, Petarda Production a RK Invest.

Zástupci dvou z nich nevyloučili účast i v letošním konkurzu.

„Uvidíme, jaké budou podmínky. Konkrétní návrhy na podobu trhů zatím nemám,“ řekl Roman Lípa z RK Invest.

Stánky a kluziště i přes svátky?

Zájem nevyvrátila, ale ani nepotvrdila Kristina Mejias z olomoucké pobočky Petarda Production.

„Zatím jsme toto téma neřešili, ale podnět je to zajímavý,“ přiznala.

Dle jejích slov se úroveň vánočních trhů od roku 2010 pozvedla. Přesto by z pohledu pravidelného návštěvníka pár možných vylepšení našla. Například atrakce a stánky by nechala v provozu déle.

„Je škoda, když končí už před Štědrým dnem a nefungují i mezi svátky. To samé kluziště, klidně ať se bruslí ještě v lednu. Ale chápu, že z hlediska nákladů je to složité,“ doplnila.

Naopak jednatelka ATP Agency Alena Finsterlová už dává přednost jiným, dle svých slov méně stresovým aktivitám. Pořadatelství trhů v období nejkrásnějších svátků ji neláká.

Zájem vyšší než dříve

Na oficiální hodnocení Olomouckých vánočních trhů 2019 je podle mluvčí města ještě brzy. Důležitým faktorem bude ohlas z hlediska cestovního ruchu.

Podle osobního dojmu Petra Ilgnera z Kulturní Olomouce byl zájem veřejnosti vyšší než dříve. Projevilo se to ještě před začátkem adventu. Ten začal 1. prosince, ke slavnostnímu zahájení trhů došlo už 22. listopadu.

„Víkend před první adventní nedělí býval v návštěvnosti trochu slabší. Tentokrát to neplatilo, hned v těchto dnech přišla a přijela spousta lidí,“ všiml si podnikatel.

Rozšíření na tržnici chtějí zachovat

Velkým lákadlem pro veřejnost se stalo ruské kolo na tržnici. Jízdu si nenechaly ujít tisíce lidí.

Rozšíření plochy vánočních trhů o novou lokalitu se podle Ilgnera ukázalo jako velmi dobrý krok.

„Máme potvrzeno, že lidé se pohybovali od Horního přes Dolní náměstí až po tržnici a zase zpět. Ten celek fungoval velmi dobře, což bychom rádi zachovali i do budoucna,“ zdůraznil.

Sváteční atmosféře nově napomohly také recyklovatelné kelímky či vratné keramické hrnečky na punč.

Radost již tradičně dělalo ledové kluziště na Dolním náměstí. Vzhledem k teplému počasí však jeho provoz pořadatele přišel na téměř dvojnásobek obvyklých nákladů.