V utěsněných třídách se velmi rychle zvyšuje koncentrace oxidu uhličitého, který lidé vydechují, a v takovém prostředí se školáci dobře nesoustředí a při špatném větrání se cítí malátní, taky je může bolet hlava.

Po dotacích na zateplení si v olomouckém regionu sáhly desítky škol.

Například v Troubelicích dostali deset milionů a dalších 16 vložili do zateplení a dalších energetických úprav ze svého.

Komplexní opatření zahrnující i změnu otopné soustavy si po pěti letech po dokončení nemohou vynachválit.

„Za vytápění školy jsme ročně platili přes milion korun. Po rekonstrukci ušetříme polovinu," uvedl starosta Ondřej Plačko.

Potvrdil, že v „utěsněné" škole se však kantoři musejí více soustředit na pravidelné větrání.

„Není to problém. Pan ředitel má zavedení opatření a hygienické normy jsou dodržovány. O přestávka se zkrátka musí větrat," dodal.

Na pravidelnou obměnu vzduchu v dětmi zaplněných třídách musejí myslet i jinde. Například v Jívové, kde vyměnili okna za plastová.

„Za hodinu se vzduch ve třídě zadýchá. O přestávkách se musí větrat. Krátce, ale pořádně. Věnujeme tomu pozornost," ujistila ředitelka základní školy Žaneta Fryčáková.

Malátnost, nesoustředěnost

Nadlimitní koncentrace CO2 ve třídě dětem neublíží, ale způsobuje malátnost, nesoustředěnost a při delším působení vyšší koncentrace nevolnosti i bolest hlavy.

Vzduch ve třídách zajímá hygieniky, a to v rámci stavebního řízení. Pohlídají si, zda je navržena požadovaná výměna – 20 až 30 metrů krychlových na žáka za hodinu.

V praxi to znamená, že se v běžné učebně o ploše 60 metrů čtverečních a světlé výšce 3,3 metru při počtu 25 žáků musí obměnit vzduch 2,5 až 4krát.

Pokud je dětí více, což je pravděpodobnější, tak i vícekrát.

Při posouzení dokumentace krajská hygienická stanice pohlídá, aby byly stavební úpravy a například typ oken zvoleny tak, aby požadovaná výměna vzduchu byla zajištěna.

"Horší je to ovšem v případě, kdy některé stavební práce nemusí probíhat v režimu stavebního povolení, což je výměna oken a jiné jednoduché stavební úpravy. O těch se nedozvíme a může pak dojít k tomu, že požadavky na výměnu vzduchu nejsou splněny," sdělila Kateřina Žeravová, ředitelka odboru hygieny dětí a mladistvých Krajské hygienické stanice Olomouckého kraje.

Uzavření natěsno: nulová výměna vzduchu

Připomněla, že současný typ oken má téměř vždy možnost několika poloh, tedy s uzavřením „natěsno" nebo s ventilačními polohami, záleží však na učitelích, aby okna používali vhodným způsobem.

„Při uzavření „natěsno" je přirozená infiltrace vzduchu zvenčí téměř nulová, zatímco v místnosti se zavřenými okny „starého typu" se za hodinu vyměnila i polovina vzduchu v místnosti," upozornila.

Existuje několik studií provedených v minulých letech ve školách, které prokázaly, že v nevětrané učebně se během vyučovací hodiny může zvýšit obsah CO2 až několikanásobně nad maximální přijatelnou hodnotu.

„V takové nevětrané učebně se ale zvyšuje i koncentrace mikrobů a tedy se i snadněji šíří infekce," zdůraznila hygienička Žeravová.