V Olomouci je to 1,5 metru čtverečních na jednoho obyvatele.

K výraznému zvýšení prodejní plochy přispělo nové obchodně-společenské centrum Galerie Šantovka, které patří k největším v Česku. Chystá rozšíření.

O další etapu se také rozrůstá Nákupní park Bělidla.

Další hypermarket v krajském městě chystá Kaufland.

„Jde o plochy hypermarketů, supermarketů a velkých nákupních center, kdybychom připočetli všechny malé obchody, zejména v centru Olomouce, bude výsledek ještě dramatičtější. I tak má Olomouc druhou příčku,“ vysvětluje přepočet prodejní plochy na obyvatele města vedoucí Katedry geografie Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého Olomouc Zdeněk Szczyrba, který se zabývá analýzou obchodní sítě.

Bělidla budou větší

Po dvou letech od otevření se rozšiřuje Nákupní park Bělidla v areálu někdejší pily v Pavlovičkách.

Nákupní park nabyde o čtyři tisíce metrů čtverečních a bude mít celkovou prodejní plochu 10 tisíc metrů čtverečních.

Podle Szczyrby by tento projekt neměl mít velký obchodní dopad v městské části.

„Nezahrnuje jen hypermarket, ale i další prodejny, lékárny. Nemělo by to být dramatické. Větším problémem v případě této lokality bych viděl dopady do dopravy,“ hodnotil.

Podle investora naopak obchodní centrum hustému provozu v dopravní špičce spíše uleví, když stáhne část aut z frekventované komunikace na parkoviště.

Kaufland na Tabuláku

Na olomoucký Tabulový vrch se chystá Kaufland o prodejní ploše 6,4 tisíc metrů čtverečních a parkovištěm pro 325 vozidel.

„Náš zájem vybudovat na uvedené lokalitě druhou prodejnu v Olomouci stále trvá. V současné době probíhá kompletace podkladů nezbytných pro získání různých povolení,“ potvrdila mluvčí společnosti Renata Maierl.

Jde o oblast s rostoucí bytovou výstavbou, kde podle Szczyrby po otevření Kauflandu nehrozí likvidace konkurence.

„Tato lokalita se v posledních deseti letech dramaticky rozrostla o nové projekty bydlení a další se připravují. Rozložení obchodní poptávky zde bude rozumné,“ komentoval odborník.

Zmizí kvalita z centra?

Jako nejvíce problematické vidí Szczyrba rozšíření Galerie Šantovka, která je už nyní se 46 tisíci čtverečních metrů jednou z největších nákupních galerií v České republice.

Pro zhruba stovku nových nájemců bude k dispozici přes 23 tisíc metrů čtverečních obchodních ploch.

„Požadavek současných nájemců na zvětšení svých prodejen i silná poptávka zájemců po nových prodejnách nám potvrzují další velký potenciál olomouckého regionu a kupní síly jeho obyvatel. Noví nájemci vhodně doplní stávající skladbu obchodů a služeb,“ informoval jednatel Office Park Šantovka Luděk Schmidt.

Podle Szczyrby však přispěje takový nárůst obchodních ploch v blízkosti historického centra k postupné ztrátě obchodní funkce městského centra.

„Může to být vykompenzováno nárůstem jiných služeb v centru Olomouce, ale mohou to být takové plochy, které přinesou kvalitativní úpadek městského centra,“ varoval odborník.