Z původního projektu na výstavbu železniční muzea, které mělo stát několik stovek milionů korun kvůli nedostatku peněz zatím sešlo.
„Začínáme v mnohem menším měřítku. Využijeme prostory, kde až do jara 2011 fungovala tzv. motorová remíza (pozn. depo pro opravy dlouhých motorových vozů). Návštěvníci si zatím mohou prohlédnout devět vozidel. Nejstarším exponátem je parní lokomotiva typu 314.303 z roku 1898, která jezdila v době Ferdinandovy dráhy," uvedl vrchní přednosta depa kolejových vozidel Českých drah Jindřich Rachota.
Všechny vystavené exponáty v minulosti jezdily na železnici po celé Moravě. Nejmladším vozem je zatím lokomotiva 735 ze začátku 70. let minulého století. „Postupně se bude počet historických vozidel zvyšovat. Lidé v muzeum už teď uvidí například lokomotivu Kremák, Rosničku, Pilštyk, legendární Bobinu nebo čtyřnápravového motorového Krokodýla," pozval Rachota.
Právě zmíněná 112 tun těžká lokomotiva Rosnička z roku 1956 je ve velmi špatném stavu a už několik let se shánějí peníze na kompletní rekonstrukci. Na účtu nadace Okřídlené kolo se zatím podařilo nashromáždit asi 500 tisíc korun.
„Na opravu Rosničky ale potřebujeme tři miliony korun. Musíme ji celou rozebrat, určitě se tam najde spousta dalších závad. Jen revize parního kotle přijde na dva miliony," řekl ředitel nadace Josef Tomeček. Lidé, kteří chtějí na opravu přispět mohou zasílat příspěvky na účet 215592525/0300 nebo odeslat ze svých mobilních telefonů dárcovskou textovou zprávu DMS ROSNICKA na číslo 87 777.
Na historické vlaky se do nového muzea přijel s rodiči podívat také osmiletý Pavlík z Uničova.
„Nejvíc se mi líbila lokomotiva Kremák, tátovi zase Bobina. Do Olomouce jsme samozřejmě přijeli vlakem," pochlubil se školák.