Mezi zúčastněnými nechyběl ani generálmajor Jiří Kubala, který je předsedou přerovské odbočky Svazu letců č. 22 gen. Janouška a také je zároveň technickým náměstkem Letiště Přerov. Kromě pilotů z Přerova zde byli také členové svazu z Olomouce a Prostějova.

Sedmapadesátiletý Kubala se chtěl stát pilotem už v dětství.

„V roce 1971 jsem nastoupil na Střední školu vojenskou v Prešově, v roce 1975 jsem pokračoval na Vysoké vojenské letecké škole v Košicích, v roce 1979 jsem byl vyřazen," popsal svá studijní léta jmenovaný pilot.

Od roku 1979 do 1981působil jako instruktor v Libyi. „Nalétáno mám zhruba dva tisíce hodin," poznamenal muž, který je plně vycvičený na létání se stroji L-29, L-39, SU – 22, MIG – 21. Proletěl se však i gripenem, mirage, tornádem či F – 15.

Ve studiích pokračoval, a to jednak postgraduálem v Brně a v roce 1993 odjel na osmnáct měsíců i s rodinou do Paříže, kde studoval na Vojenské válečné univerzitě. Ve své kariéře zastával nespočet významných míst a dostal se i na pozici zástupce velitele vzdušných sil Armády ČR. Kromě jiného absolvoval cvičení států Varšavské smlouvy, v letech 1994 až 1997 byl velitelem letecké základny v Náměšti nad Oslavou.

Společně s další zhruba padesátkou veteránů se Kubala sešel v hangáru Leteckého muzea v Neředíně. První svátek Dne letectva se slavil v roce 1961. Po roce 1989 však zanikl.

„Pojímáme ho jako stavovský svátek. Dopoledne jsme udělali formální setkání, při kterém jsme položili kytici k památníku na třídě generála Janouška v Přerově. Nyní máme neformální setkání. Jsem velice rád, že se nás sešlo tolik," uzavřel Jiří Kubala.

Stanovení termínu Dne letectva je odvozeno od události, která se stala stejného data roku 1944. Po dlouhých bojích v sovětských letounech přistáli piloti československé armády na domácí půdě.