Na zajištění plynulosti pomocí semaforů se při tom ještě pracuje. Silničáři neočekávají žádné potíže s údržbou komunikace, kterou v několika místech ostrůvky zúžily.

Převážná část přispěvatelů vyjádřila prostřednictvím diskuse a ankety na webu Olomouckého deníku záporné hodnocení nových součástí silnice probíhající ulicemi Pavlovická a Chválkovická, které před časem dokončili dělníci na výjezdu z hanácké metropole do Šternberka.

„Ten, kdo vymyslel, namaloval a postavil ostrůvek tam, kde není přechod, by měl dostat cenu. Teď nevím, jestli za genialitu, že vymyslel něco, co jinde není, nebo za blbost. Kamion, který vyjíždí od Lidlu, se tam nevejde, což dokazují přejeté a ohnuté značky. Zúžením komunikace došlo k tomu, že pokud po silnici jede cyklista, celá kolona aut jede za ním rychlostí patnáct, ale i pět kilometrů v hodině. U výjezdu ze Železniční ulice se také nestočí kamion, a to byl ostrůvek původně ještě o půl metru více do křižovatky opravovali ještě v průběhu stavby. A pokud budete potřebovat sanitku v době dopravní špičky, tak ji ani nečekejte. Nemá kudy projet,“ napsala do diskuse například uživatelka pod přezdívkou Obyvatelka Pavloviček.

Radnice: Ve špičce průjezd do tří minut

Nové dopravní prvky však podle města splňují svůj účel.

„Letošní úpravy přispěly ke zvýšení bezpečnosti provozu, zejména pak chodců na chráněných přechodech. Řidiči projíždějící touto lokalitou zjišťují, že průjezd Chválkovickou ulicí je plynulejší a doba průjezdu mezi oběma křižovatkami v době dopravní špičky netrvá více než tři minuty,“ uvedla Petra Pospíšilová, vedoucí odboru dopravy olomouckého magistrátu.

Oproti původnímu stavu se měla podle průzkumu na výpadovce zvýšit průjezdnost o padesát procent.

„Přijetí každého nového opatření motoristickou veřejností chvíli trvá. V komunikaci s lidmi sleduji, jak se postupně názor otáčí, situace v lokalitě se zjevně zlepšila a my budeme mít za několik měsíců i objektivní statistická data. Hodně mě přesvědčila debata s řidiči profesionály, třeba taxikáři, kteří místem jezdí často a v různých denních dobách. Věřím, že nakonec přesvědčíme o správnosti projektu většinu veřejnosti,“ shrnul svůj pohled primátor Martin Novotný.

Také mezi čtenáři se našly pozitivní ohlasy.

„Jezdím tam denně, i několikrát, a všechny provedené úpravy hodnotím kladně, byť jsem o některých z nich měl zpočátku pochybnosti. Palec nahoru. Ještě doplnit tu synchronizaci semaforů. A asi je nějaká chybka na semaforech u přechodu u základní školy, ve směru od Kopečku tam zůstává extrémně dlouho červená, přestože auta od města mají zelenou,“ napsal uživatel pod přezdívkou Pedros.

Celozelený režim křižovatky

Zaměstnanci určeného magistrátního odboru již částečně přepracovali systém světelné signalizace ve dvou křižovatkách tak, aby byl průjezd silnicí plynulejší.

Ještě však není vše hotovo, například křižovatka ulic Chválkovická, Železniční a Luční funguje v takzvaném „celozeleném“ režimu.

Změnu signálu určují vozidla přijíždějící z bočních ulic. Nyní se odborníci snaží zmapovat situaci a po skončení průzkumu vytvoří nové signalizační plány.

K připomínkám občanů týkajícím se délky červené na přechodu pro chodce u základní školy Pospíšilová sdělila, že se nejedná o chybu nastavení, ale naopak o záměr autora dopravního řešení.

„Opatření má za úkol ‚podržet‘ proud již stojících vozidel u přechodu a potom jen v určitou přesnou dobu vpustit do koordinované křižovatky v ulicích Chválkovická a Roháče z Dubé a zajistit tím komfortní průjezd bez zastavení,“ vysvětlila vedoucí odboru dopravy.

Neskryje značení zimní břečka?

Již před časem, kdy Deník informoval o průběhu stavby, odbor koncepce a rozvoje, který úpravy navrhl, zmiňoval, že důležitou součástí změn je vodorovné dopravní značení. Bílé čáry jasně směrují motoristy a vytyčují také místa pro parkování.

Otázkou je, jak bude situace vypadat, až nasněží a komunikace bude zanesená nečistotami.

Krajští silničáři ovšem žádné potíže s údržbou neočekávají, a to ani s ohledem na zúženou šířku komunikace v místech s ostrůvky.

„Budeme používat běžné údržbové prostředky. Pluh mezi ostrůvky projede, ovšem je zde vysoká pravděpodobnost kontaktu mezi pluhem a ostrůvkem. Zde musí uhnout pluh,“ vyjádřil Jan Škrabal, provozní náměstek Správy silnic Olomouckého kraje.

Silničáři budou údržbu provádět dle zákonem daného postupu.

„V určitých časových intervalech bude na vozovce po pluhování zůstávat zbytková vrstva sněhu s posypem, slabá plocha rozbředajícího sněhu. K jinému postupu jsme nedostali pokyn od správce komunikace, kterým je Ředitelství silnic a dálnic, nebo ministerstva dopravy coby vlastníka,“ upozornil Škrabal.