„Nový projekt by měl vést k návodu, jak v Olomouci udržet talenty a jak maximálně využít lidský kapitál k proměně image města a ke zlepšení zdejšího podnikatelského prostředí,“ uvedl prorektor UP a jeden z odborných garantů projektu Petr Bilík.

Záměr podpořil i olomoucký magistrát, město jej zahrnulo do strategického plánu pro následující období jako jednu z priorit.

Tým odborníků s nápadem uspěl u Technologické agentury České republiky (TAČR). V rámci výzvy ÉTA komisi představil projekt s názvem „Výzkum motivací aktérů kreativních průmyslů v olomoucké aglomeraci a návrh strategie pro posílení segmentů“, který v konkurenci několika stovek subjektů obsadil 21. místo.

Projekt nabídne tři fáze a celý proces by měl trvat dva roky.

„Nejprve je nutné definovat otázky. Například proč lidé odcházejí, jakým způsobem tomu zabránit, co může město nabídnout? Druhá fáze bude samotné dotazníkové šetření a ve 3. fázi zanalyzujeme výsledky, jež zpracujeme,“ řekl hlavní řešitel Rostislav Nétek.

Za 4,2 milionů

V nejbližším období odborníci počítají se sérií minimálně deseti schůzek s různými subjekty, na kterých představí svoji vizi a zjistí vše potřebné. První větší výstup práce, kde přiblíží průběh a aktuální situaci, plánují na druhou polovinu letošního roku.

„Celé to bude stát 4,2 milionů korun. 80 procent částky uhradí TAČR, zbytek financuje Univerzita Palackého,“ prozradil Nétek.

Univerzita v roce 2020 projekt uzavře vydáním publikace.

„Součástí finálního výstupu bude i set doporučení, jak postupovat v případě coworkingu (sdílené kancelářské prostory) či start-upů (nově založené a rychle se vyvíjející společnosti) a jak by se mohlo město postarat o to, aby tato sféra byla pro veřejnost atraktivnější,“ doplnil Bilík.

Náměstek primátora Pavel Hekela, který má na starost kulturu, do této spolupráce vstupuje s velkým očekáváním.

„Rád bych oživil už neexistující Kulturní strategii města. To se neobejde bez spolupráce třeba právě s univerzitou ani bez výsledků této činnosti. Těším se, až časem budu moci představit dílčí výsledky této nové strategie a říct, jak se tato práce zúročila na magistrátu,“ oznámil Hekela.

Spolupráce s aplikačními garanty

K projektu jsou přidružení takzvaní aplikační garanti, jejichž úkolem je dohlížet na proces vývoje a posléze pracovat s výsledky.

Kromě statutárního města Olomouc s univerzitou v tomto případě spolupracují obě olomoucká coworkingová centra Vault42 a Coworking Olomouc či Agentura pro podporu podnikání a investic CzechInvest. Zapojili se také členové platformy Kreativní Olomouc, na jejichž výsledky „Mapování kulturních a kreativních průmyslů na Olomoucku“ z let 2016-2017 nový projekt navazuje.

Zájemci mohou zjistit podrobnější informace a zároveň sledovat aktuality na webových stránkách projektu