Podle památkářů může jít o olomoucký unikát – podobná, na zeď malovaná reklama se ve městě doposud nenašla.

„Je to kus historie. Lidé si reklamu fotí. Je to zajímavé,“ komentoval objev Milan Berka z firmy, která zbourala dům a dodělává poslední demoliční práce v proluce.

„Reklama je docela zachovalá. Mezi domy byla zhruba třícentimetrová spára, takže malba nepodlehla povětrnostním vlivům, nesvítilo na ni slunce,“ uvedl.

Investor Jaroslav Mikulička již v příštím týdnu začne v proluce budovat základy třípodlažního objektu, ve kterém Olomoučané opět najdou prodejnu a servis jízdních kol.

„Reklama? Tu zachováme, ale opět nebude viditelná, ale skryta mezi domy. Stěny bude oddělovat malá vzduchová mezera a izolace,“ uvedl Mikulička.

Zachování je na vůli investora

Podle památkářů jde o zajímavý objev.

„V Olomouci nikde taková reklama není – prezentovaná na fasádě. Je samozřejmě možné, že je, ale ukryté. Stejně tak je ale možné, že nejsou, a v tom případě je tato unikátem,“ reagoval Jan Kubeš z olomouckého pracoviště Národního památkového ústavu.

Rozměrná plocha s reklamními nápisy v českém a německém jazyce, motivy náhrobků, ženskou postavou upozorňující na nabídku kamenické firmy, prodejce uhlí a obchod s oděvy pochází podle památkářů z první poloviny 20. století.

„Řadil bych ji někdy kolem roku 1920,“ uvedl Jan Kubeš.

Zachování sto let staré malované reklamy je podle památkářů možné. Je to však hlavně na vůli investora.

„Dům, na kterém je reklama, není kulturní památkou. Momentálně zvažujeme, zda podat návrh na zapsání zdi nebo alespoň fasády jako kulturní památky,“ sdělil Kubeš.

Technicky uchování malby možné je. Mohla by být vidět v interiéru novostavby.

„Nepřemýšlel jsem o tom, protože podle mne to nic až tak unikátního není. Alespoň fotografie v prodejně? Nevím. Jak říkám, něco podobného jistě najdeme na řadě štítů ve městě,“ dodal investor Mikulička, který se zabývá prodejem jízdních kol a cyklodoplňků.