Žebříček s názvem CykloRank nyní zveřejnil magazín Městem na kole ve spolupráci s výzvou Do práce na kole a spolkem Plzeň na kole. Všech 127 českých měst s více než 10 tisíci obyvateli je seřazeno podle množství cyklostezek, cyklopruhů a cykloobousměrek.

„Speciální algoritmus dává nejvíc bodů za nejbezpečnější infrastrukturu, tedy oddělené cyklostezky. Města získala body také za cyklopruhy, stojany na kola, cykloobousměrky nebo pěší zóny s povolenou jízdou kol,“ vysvětlují tvůrci žebříčku.

Vítězný Uničov se do budování cyklostezek pustil už v roce 2002, a má tak oproti ostatním náskok. Jako první tam tehdy vznikla komunikace pro chodce a cyklisty v Šumperské ulici u průmyslové zóny.

V první dvacítce žebříčku CykloRank se umístila také další města z Olomouckého kraje. Například na 11. místě skončil Prostějov, na 13. pozici je Olomouc a Přerov je na 19. místě. Ostrava se v pořadí CykloRank dostala na 38. místo, Brno je 81. a Zlín až 83.  Celý žebříček najdete ZDE.

Jedním z míst, kde cyklisté nejčastěji přenášejí kola přes rychlíkovou trať, se nachází u mostku přes Trusovický potok u Černovíra. Právě tudy povede podchod.
Hazard na trati u Olomouce má skončit. Postaví podchody pro cyklisty i plot

Během uplynulých dvaceti let se podařilo v Uničově stezkami pro kolaře propojit město s místními částmi a okolními městy a obcemi.

Uničov a Dlouhou Loučku spojila  nová cyklostezka.Uničov a Dlouhou Loučku spojila cyklostezka.Zdroj: MěÚ Uničov

„První plnohodnotnou cyklostezkou byla komunikace mezi Uničovem a Střelicemi. Dnes je možné na kole bezpečně dojet do Litovle, Šumvaldu, Medlova, Šternberka či Želechovic. Nedávno dokončený úsek přispěl ke spojení s Troubelicemi,“ vyjmenoval Marek Juráň, mluvčí města Uničova.

Novou 430 metrů dlouhou trasu mezi odbočkou k Nové Dědině a Lazcemi kolaři využívají od konce září. Jde o část cyklostezky na katastru Uničova, která plynule navazuje na úsek vybudovaný v předchozích dvou letech obcí Troubelice.

„Původně byla v plánu až na příští rok. Ale ve vazbě na právě probíhající rekonstrukci silnice mezi Uničovem a Troubelicemi jsme záměr přehodnotili a do výstavby se pustili už letos,“ vysvětlil uničovský starosta Radek Vincour s tím, že projekčně připraven již je také zbývající úsek cyklostezky mezi křižovatkou u Nové Dědiny a Šumperskou ulicí v Uničově.

Zleva starosta Lutína Jakub Chrást a starosta Hněvotína Petr Niessner na místě budoucí cyklostezky
Hněvotín chystá s Lutínem cyklostezku. Letos by mohla být hotová

Další stezky chystají

Aktuálně je v Uničově dokončeno 9 390 metrů komunikací se smíšeným provozem a v okolí města dalších 12 994 metrů cyklostezek. Jejich výstavba přišla na víc jak 150 milionů korun, z této částky téměř 90 milionů pokryly dotace.

Cyklistům také slouží dva takzvané CykloHuby, stojany s potřebným nářadím a hustilkou s manometrem. Jeden z nich je v ulici Hrdinů, druhý na cyklostezce z Uničova do Střelic. Ve dvoře šatlavy mají kolaři k dispozici rovněž nabíječku pro elektrokola, v sezoně bude prostor využíván jako úschovna bicyklů.

Uničov v rozvoji cyklistické infrastruktury neustále pokračuje a plánuje další cyklostezky. „Umístění na čele tohoto žebříčku nás velmi těší. Každopádně neusínáme na vavřínech, neboť máme připraveny další projekty. Jedním z nich je dokončení posledního úseku mezi Uničovem a obcí Troubelice.

Druhým pak stavba cyklostezky z Uničova do místní částí Horní Sukolom, kde se napojí na stávající cyklistickou komunikaci do Dlouhé Loučky,“ upřesnil mluvčí města Marek Juráň.

Začátkem letních prázdnin bude v ulici 17. listopadu zahájena výstavba nové cyklostezky. Opravovat se tam bude také vodovod. a dvě autobusové zastávky.
V Olomouci přibudou další cyklostezky. Podívejte se, kudy projedete bezpečněji

Do výstavby cyklostezek se v Uničově před víc jak dvaceti lety pustili, aby zajistili bezpečnost všech uživatelů komunikací.

„Cyklistika je v Uničově, vzhledem k tomu, že město leží na rovině, historicky velmi rozšířeným druhem dopravy. V souvislosti s raketovým růstem automobilismu je vhodné, aby byla zajištěna bezpečnost všech účastníků provozu. Město může nabídnout infrastrukturu, je ale na lidech, zda ji využijí a jak jsou ohleduplní k ostatním,“ poznamenal mluvčí Uničova.