„V samotném Uničově je skoro šest a půl kilometru a dalších více než 4,6 kilometru představují spojnice mezi městem a místními částmi Střelice, Brníčko a Nová Dědina,“ řekl mluvčí radnice Marek Juráň.

Doplnil, že jejich výstavba přišla na třiašedesát milionů korun. Část pokryly dotace, z vlastních zdrojů investovalo město přes čtyřiatřicet milionů korun.

„Uničov má kompletně připravenu stavbu cyklostezky mezi městem a Želechovicemi. To znamená, že máme projektovou dokumentaci i veškeré další náležitosti. Želechovice však nyní řeší majetkoprávní vztahy k pozemkům. Uničov má na stavbě této komunikace velký zájem, protože želechovická pískovna je jedním z hlavních rekreačních cílů obyvatel města,“ řekl místostarosta Uničova Dalibor Horák (ODS).

„Pokud by se Želechovicím nepodařilo pozemky vykoupit a naopak Uničov by byl úspěšný v jednáních se současnými vlastníky parcel pod plánovanou cyklostezkou do Medlova, pustili bychom se do budování medlovské komunikace,“ dodal.

Dalším z plánů, které uničovská radnice má, je propojení Uničova a Šternberka cyklostezkou.

„V loňském roce byla uzavřena partnerská smlouva o spolupráci na přípravě asi dvacetikilometrové cyklostezky mezi Uničovem, Újezdem, Mladějovicemi, Babicemi a Šternberkem. Na začátku letošního roku byla dokončena vyhledávací studie a teď se zpracovává projektová dokumentace. Partneři se budou snažit získat finanční podporu z Regionálního operačního programu Střední Morava, případně budou žádat o dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury či o jiné mimořádné zdroje,“ doplnil Juráň.

Ani v nedaleké Litovli nezahálejí. „Chtěli bychom započít se stavbou cyklostezky Litovel – Nasobůrky. Je to velmi náročná akce kvůli přejezdu přes železniční trať, jen zabezpečení tam vychází okolo tří milionů korun. Projektově chystáme i trať Rozvadovice – Unčovice, což je zase pokračování cyklostezky Chořelice – Rozvadovice, která je hotová,“ vyjmenoval jen některé cyklotratě litovelský místostarosta Petr Šrůtek.

Ve Šternberku letos otevřeli dvoukilometrovou cestu do Lužic. „Pak máme i cyklo- stezku ze Šternberka do Štarnova. Obě jsou na zpevněném povrchu a jsou tak určeny jak pro cyklisty tak i pro in–line bruslení,“ uvedla mluvčí šternberské radnice Irena Černocká.

Doplnila, že kolem Šternberka v mikroregionu je už několik let síť cyklotras.

„Vedou po nezpevněných komunikacích a jsou pouze vyznačené. Do budoucna plánujeme a máme na to i zpracované projekty, že bychom chtěli udělat cyklostezku směrem na Babice a taky směrem na Olomouc. Je to ale projekt mikroregionální, kde se předpokládá zapojení více obcí. Spolupráci máme potvrzenou, podepsanou. Nicméně teď hledáme finanční zdroje,“ doplnila Černocká.

Statistika: Lidé z Uničova jsou náruživí cyklisté

Podle údajů Českého statistického úřadu získaných během sčítání lidu v roce 2001 jsou lidé z Uničova náruživými cyklisty.

„Při cestách do zaměstnání či do školy užívá jízdní kolo devětadvacet procent dojíždějících obyvatel města. Do školy jezdí na bicyklu 3,28 procenta žáků, do práce dokonce 41,7 procenta lidí. To je nejvíc ze všech desetitisícových a větších měst v republice,“ uvedl mluvčí uničovské radnice Marek Juráň.

Při srovnání českých a moravských měst s více než pěti tisíci obyvateli je tak Uničov na čtvrtém místě. Více obyvatel na kole dojíždí do školy či zaměstnání pouze v Novém Bydžově, Třebechovicích pod Orebem a Třeboni.