Kromě zrekonstruovaných chodníků, kolejí a vozovky je změnou i nový režim v ulici 8. května. Nyní je část kolem kostela sv. Mořice pěší zónou, která tak navazuje na zónu s podobným dopravním omezením v Pekařské ulici.

Nová pěší zóna platí od poloviny ulice Zámečnická až do poloviny ulice 8. května ke křižovatce s ulicí Slovenská.

„Do ní mohou řidiči přijet od náměstí Hrdinů. Pro rodiče, které sem vozí děti do školy, jsme tu udělali tři vyhrazená místa typu Kiss and Ride, tedy místa pro krátkodobé zaparkování pro vysazení nebo naložení dětí,“ popsal náměstek olomouckého primátora Martin Major.

Ulice Slovenská je nyní jednosměrná ve směru od Galerie Moritz k ulici Sokolská.

Vizualizace multifunkční haly z projektu podnikatele Morávka u Velkomoravské ulice v Olomouci. Spolupracují na něm architektonická studia Obermeyer Helika a ateliér Šuráň
Vyroste v Olomouci tato hala podnikatele Morávka? Jak to vidí zastupitelé

Proměna původního projektu

Projekt na rekonstrukci ulice prošel v létě roce 2019 úpravami, o změnách tehdy jednala městská rada. S původní verzí totiž nesouhlasili členové hnutí ProOlomouc společně se zastupitelským klubem Piráti a Starostové.

V srpnu loňského roku nakreslili křídovým sprejem na část chodníků v ulici bílé a červené čáry, kterými chtěli Olomoučany upozornit na to, jak se po rekonstrukci rozšíří parkovací místa a zároveň zúží prostor pro chodce.

Úprav v ulici tehdy požadovali více, jejich cílem bylo změnit ji na pěší zónu, což ale nebylo možné například kvůli nivelaci kolejí a odtokovým poměrům.

Příprava prodejny Lidl v OD Timpo v Olomouci. 18. prosince 2020
Lidl chystá v Olomouci čtvrtý supermarket. Takto teď vypadá

Změny k lepšímu i na půl cesty

Radní se tehdy shodli mimo jiné na rozšíření chodníků v okolí kostela svatého Mořice. Z projektu byly rovněž vypuštěny parkovací zálivy mezi ulicemi U hradeb a Slovenská.

Zmizela z něj také část parkovacích stání ve směru od náměstí Hrdinů po druhý trakční sloup.

Olomoucký architekt Petr Daněk, který je zároveň jedním z autorů červených čar, některé úpravy projektu ocenil.

„Tou největší změnou k lepšímu je nový chodník poblíž Národního domu. Je široký a snížený, zmizela také původně navržená parkovací místa. Díky tomu je tam dostatečný prostor pro chůzi,“ popsal Petr Daněk.

Zároveň připomněl, že další změny už v projektu provedeny nebyly.

„Například chodník u bývalé prodejny Pantaloon ve směru ke Galerii Moritz je příliš zúžený ve prospěch parkovacích míst. Od proměny ulice ve městě je třeba v dnešní době očekávat mnohem více, než se udělalo v ulici 8. května. Řada evropských měst neustále zlepšuje podmínky pro chodce a cyklisty a u nás je tomu bohužel naopak,“ míní Petr Daněk.

Červená čára upozorňující na zúžení chodníků při projektované rekonstrukci ulice 8. května v Olomouci
Jeden z autorů "červených čar": Tak velké změny se mají řešit s veřejností

Tišší tramvaje a řezaná dlažba

Dlouho očekávaná rekonstrukce ulice 8. května nabrala na jaře kvůli nouzovému stavu asi třítýdenní skluz. Ten se podařilo v průběhu roku dohnat a tak firma stihla všechny práce dokončit ještě před vánočními svátky.

Ulice má za sebou celkovou rekonstrukci tramvajové trati v délce asi tří stovek metrů. Díky speciálním technologiím je tam teď provoz tramvají tišší než dříve.

Rejnok dorazil na druhý břeh. Konstrukce nového mostu na Masarykově třídě  v Olomouci. 17.12.2020
Rejnok dorazil na druhý břeh. Nový most na Masaryčce už má tvar, podívejte se

Došlo také na přeložky kabelů, inženýrské sítě, komunikace, veřejné osvětlení i úpravy trolejového vedení. Silnici pokrývá materiál vhodný do historického jádra města, na chodnících nahradila původní zámkovou dlažbu řezaná dlažba.

Chodníky jsou na několika místech širší než v minulosti.

Tramvaje se do ulice 8. května vrátily už začátkem prosince. Zatím jezdí na Žižkovo náměstí a zpět. Volný průjezd tramvají až k hlavnímu nádraží bude možný nejdříve v polovině roku 2022 po otevření nového mostu na Masarykově třídě. (mak)