Stovky budoucích pracovníků se svými auty podle nich ochromí osobní i veřejnou dopravu v místě.

Začali proto sbírat podpisy pod petici. Město pracuje na dopravním posouzení včetně výhledu do roku 2030.

Když lidé z nedaleké bytové zástavby sledují dnešní provoz, nevěří tomu, že do něj otevření kancelářských budov pojmenovaných Element Office nezasáhne.

„Doprava v přednádraží je už teď zahuštěná. Fibichova, Smetanova, Jeremenkova a další ulice mají kvůli budově RCO a krajskému úřadu problémy s parkováním," shrnuje obavy Dalibor Čásek.

Sestavil proto petici a shání podpisy. Chce upozornit na možný problém a dobrat se přezkoumání.

Klidným ho nenechává ani maximální možná výška budov, která je v místě stanovená na 29 metrů.

„Má jít o sedm podlaží. Někteří sousedé budou úplně zastínění, dopolední slunce bude pryč. Kdybychom to věděli, ozvali bychom se a bojovali. Jenže obesláni jsme nebyli, územní rozhodnutí bylo vyvěšeno na úřední desce. Zákon byl naplněn, ale nikdo o tom nevěděl," dodal.

Kancelářský komplex Element Office.
Vizualizace Fandament Architects. Zdroj: olstavby.cz 

Vizualizace kancelářského komplexu Element Office u hlavního nádraží v Olomouci

Vizualizace kancelářského komplexu Element Office u hlavního nádraží v Olomouci

Kolony až k nádraží?

Začátkem března navštívil jednání komise městské části Nové Hodolany. Její členové se na záměr dívají podobně.

Zatím má počet parkovacích stání přesahovat tři sta míst, celkově mluví odhady o více než pěti stech místech.

„Šíleným způsobem se zvýší provoz. Plánovaná parkovací stání nemohou dostačovat, už dnes jsou ulice v přednádraží zahlceny. Nejsou tu kapacity ani v podzemních parkovacích garážích," poznamenal předseda komise Evžen Horáček (TOP 09).

Skloubit kancelářský park se současným provozem se mu nezdá možné.

„Bydlím hned vedle a situaci znám. Dnes autobus na Jeremenkově čeká, až z areálu vyjede osobní auto, aby se tam vešel. Nechápu představu, že tam bude najíždět několik set aut denně a bude jim stačit dnešní vozovka," divil se předseda.  Obává se, že kolony se potáhnou až k nádraží.

Stavba má začít letos

Komise se tedy obrátila na radnici s žádostí o pomoc. Město ale potíže neočekává.

„Existuje dopravní studie, která to řeší a podle ní problém není," uvedl náměstek primátora Aleš Jakubec (TOP 09).

Dvě budovy z návrhu brněnské architektonické kanceláře Fandament Architects již získaly územní rozhodnutí.

Nedávno bylo v databázi posuzování vlivu staveb na životní prostředí EIA zveřejněno hodnocení stavby Element Office III. Třetí etapa ale zatím povolení nemá.

Se stavbou chce investor začít letos a skončit v roce 2017.

Proti výšce žádné námitky

Olomoucký magistrát teď připravuje územní studii, která se bude zabývat územím jako celkem. Takovou podmínku mu pro tuto lokalitu ukládá územní plán.

„Studie je v současné době rozpracovaná. Její součástí bude dopravní posouzení kapacit navazujících křižovatek," sdělil vedoucí odboru koncepce a rozvoje magistrátu Marek Černý.

Půjde o křižovatky napojující kancelářský komplex na ulici Jeremenkova a okružní křižovatku. Výpočty budou pracovat s předpokládanou dopravou související s provozem v areálu.

„A to jak pro stávající stav, tak i pro výhledový rok 2030. Pro první a druhou etapu záměru bylo toto posouzení doloženo," doplnil vedoucí.

Připomněl, že při přípravách nyní platného územního plánu města, který obecně určuje, jak lze které místo využít, se proti maximální výšce nikdo neozval.

Současná fáze ale neznamená, že u nádraží nakonec celý projekt Element Office vyroste.

„Obecně může investor připravovat jakýkoliv záměr, podstatné je, zda v územním řízení prokáže, že splňuje všechny podmínky vyplývající ze stavebního zákona," uvedla Marek Černý.

Získat vyjádření za investora se redakci Olomouckého deníku i přes opakované pokusy nepodařilo.