Vyrůst by mohl v městské části Slavonín, u točny nově chystané prodloužené trasy tramvají a to zřejmě do roku 2025.

Myšlenku spojit výstavbu třetí etapy tramvajové trati s vybudováním přestupního terminálu a velkého parkovacího domu projednala a schválila tento týden Rada města Olomouce.

„V rámci přípravy dokumentace pro územní rozhodnutí na akci třetí etapu tramvajové trati vznikla myšlenka vytvořit z konečné zastávky přestupní terminál tramvaj – autobus - auto. Součástí uvažovaného terminálu by byl i parkovací objekt v blízkosti tramvajové smyčky. Radní zatím schválili studii předpokládaného umístění a do návrhu rozpočtu pro rok 2019 budeme nárokovat částku na další stupně projektové dokumentace,“ uvedl investiční náměstek primátora Filip Žáček (ČSSD).

Přestupní terminál P+R

Dům, který by měl celkovou kapacitu 231 parkovacích míst, by sloužil návštěvníkům Olomouce, kteří by po zaparkování využili tramvajovou dopravu do centra. Využít by jej ale mohli i rezidenti z okolí.

„Vzhledem k poloze na okraji Olomouce může tento záměr sloužit pro parkování v systému P+R. Využít by jej šlo ale i na večerní či noční parkování rezidentů z blízkého sídliště,“ doplnil ho náměstek Aleš Jakubec (TOP 09).

V současnosti se v části Schweitzerovy ulice, kudy povede třetí etapa tramvajové trati a kde by měl vyrůst i parkovací objekt, nacházejí soukromé zahrádky.

„Po schválení záměru musíme prověřit definitivní možnosti umístění parkovacího domu na vybraných pozemcích vedle koncové točny prodloužené tramvajové trati tak, aby celek mohl plnit funkci plnohodnotného přestupního terminálu,“ sdělil Aleš Jakubec.

Parkování kol i toalety

Pokud jde o stavbu samotnou, měl by to být jednoduchý technický dům s přiznanými konstrukcemi a minimem detailů. Objekt by byl postupně pokryt popínavou zelení z terénu, celoročně zelenou.

„Šlo by o železobetonový 4-5-ti podlažní skelet s pultovou střechou. Od automobilů by byl oddělen provoz pěších. V přízemí by bylo umístěna zóna parkovacích stání s možností nabíjení elektromobilů, zóna odstavování jízdních kol a veřejné toalety,“ popsala stavbu mluvčí radnice Radka Štědrá.

Miroslav Charouz, krajský koordinátor BESIP projekt vítá a taky umístění je podle něj vhodné. Je totiž blízko dálnice.

„Projekt je v souladu s plánem mobility, který schvalovala i široká veřejnost a mluvilo se o něm v posledních dejme tomu dvou letech a pokud by parkovací dům navazoval na městskou dopravu, tak by to opravdu význam mělo a dopravě v Olomouci by se mohlo ulevit,“ reagoval odborník na dopravu.

Stavba na Nové Sady má začít příští rok

Prioritou je aktuálně stavba druhé etapy tramvajové trati směřující do olomoucké městské části Nové Sady, která by mohla začít v příštím roce.

Přes kilometr dlouhá trasa se bude stavět zhruba dva roky a přijde na 400 milionů korun.

Cestující by měly dojet na zastávku U kapličky, která by měla vyrůst na úrovni Voskovcovy ulice.

Současně se ale už pracuje i na dalším úseku, který by koleje měl dovést do Slavonína.

„Aktuálně běží územní řízení na povolení třetí etapy, současně s tím komunikujeme i s vlastníky pozemků, takže bude záležet na tom, jak úspěšní v získání pozemků budeme. Parkovací dům by mohl stát do roku 2025, tramvaj by měla být ještě o něco dřív,“ doplnil Filip Žáček.