Poté co zchátralý symbol města po sedmatřiceti letech opustil Olomouc, jej ve Zruči u Plzně proměnili v nablýskané lákadlo do leteckého muzea.

Noví majitelé přitom ani nedoufali, že by letadlo na věky usazené vedle plaveckého stadionu v centru Olomouce získali.

Měli za to, že na takovou historickou raritu bude mnoho zájemců, a tudíž bude její cena příliš vysoká.

„Jedná se o velmi vzácné letadlo. Tohoto typu bylo po celém světě vyrobeno pouze dvě stě kusů. Dochovalo se jich pár. Asi jen deset. Jeden z těchto kusů byl právě v Olomouci," říká jeden ze spolumajitelů Miloš Tarantík, který společně se svým otcem Karlem provozuje ve Zruči u Plzně Air Park.

Celý černý a od mechu

O to víc byli oba spokojení, když je nákup letadla stál nakonec méně, než jeho stěhování na západ Čech.

Otec se synem na své náklady a ve volném čase rekonstruují veškeré exponáty v areálu. Ujali se i túčka, jak olomouckému Tupolevu Tu-140 říkali místní.

Jen co aeroplán přivezli, začali jej opravovat. Jako první bylo třeba umýt plášť.

„Byl celý černý a od mechu. Šlo vidět, že ho celých sedmatřicet let nikdo neumýval," popisuje první část rekonstrukce Miloš Tarantík a dodává:

„Většinou, když letadla někde stojí a nelétají, majitelé se o ně moc nestarají. Když se ale umyjí a dostanou nový kabát, tak potom konečně vypadají k světu."

Tu-104 z Olomouce v novém kabátě jako atrakce Air parku ve Zruči

Olomoucké Tu-104 v Air Parku ve Zruči. Foto: planes.cz 

Levá strana na modro, pravá na červeno

V případě túčka tato věta skutečně platí. Tarantíkovi odstranili starý nátěr a trup znovu natřeli.

Levou stranu na modro a pravou na červeno. Výběr barev má své historické důvody. Od roku 1957 létaly sovětské aeroplány v modrém plášti.

To až do roku 1963, kdy začala létat zase v červeném. Proto je letadlo natřeno z každé strany jinou barvou.

Nyní je trup již zrekonstruován, teď mu zbývá vrátit křídla, ale to až poté, co pro letadlo majitelé muzea vybudují betonové pilíře.

„Zatím se nepouštíme do oprav vnitřních prostorů. Nejdříve chceme letoun pořádně opravit zvenku, ať nám v Air Parku nedělá ostudu jak vám v Olomouci," říká k rekonstrukci Miloš Tarantík.

Nejnovější kousek v areálu již teď svým novým majitelů ostudu rozhodně nedělá. Jedná se o největší letadlo v Air Parku a je umístěno na čestném místě před bránou muzea.

Po posledním letu, který se uskutečnil 25. dubna 1974 z Prahy do Ostravy a zpět, konečně bylo túčku nalezeno důstojné místo k odpočinku.

Autorka: Aneta Klusáková

VÍCE: Nový majitel tůčka: Nechápu, proč se jej Olomouc zbavila, je to unikát